Årets julkalender – en supersuccé

Barna Hedenhös går hem. Första avsnittet av årets julkalender slog fjolårets tittarrekord. Inte så stenålders som man kan tro. Snarare en nutidssuccé. Första avsnittet av årets julkalender ”Barna Hedenhös uppfinner julen” drog i går 2 885 000 tittare (då räknas både SVT:s och Barnkanalens tittare, morgon och kväll), skriver Resumé. Ett snäpp upp från fjolårets kalender ”Mysteriet på Greveholm – Grevens återkomst” som drog cirka 2,5 miljoner tittare. – Jag är lite chockad. Det är helt magiskt, säger kanalchefen på Barnkanalen Safa Safiyari. Enligt Resumé är gårdagens premiärprogram det mesta sedda sedan dagens mätsystem infördes. ”Viss samhällssatir”– Julkalendern är en utmaning, det är det bredaste man kan beställa. Det ska vara intressant för en treåring och en 99-åring. Men jag tror att relationen till böckerna som föräldrarna och farföräldrarna haft spelar stor roll, man är nyfiken på vad man har gjort med karaktärerna de växte upp med, säger han. Aftonbladets barnpanel var lyrisk över att ha sett de tre första avsnitten av årets kalender, den fick . Tv-recensenten Jan-Olov Andersson gav ”Hedenhös” betyget . – Hos barnen lär mixen av slapstickhumor och den roliga kulturkrocken när stenåldersmänniskor hamnar i nutid, göra den till braksuccé. Och vuxna kan hitta viss samhällssatir i botten, säger han.

Läs mer:


Cred & Källa: Årets julkalender – en supersuccé


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *