Apple lägger krokben för mediebranschen

Apple-vakan är över. De redan invigda har fått sitt. It-jätten putsar till befintliga produkter – och lägger ett krokben som kan kosta mediebranschen hundratals miljarder kronor per år.

Apples vd Tim Cook presenterar nya funktioner på onsdagskvällen. Foto: BECK DIEFENBACH/Reuters

Vi känner vid det här laget till rutinerna. Apple fyller en aula, skickar upp ett gäng toppchefer – gärna medelålders män – som häller superlativ över de senaste produkterna i genant detaljregisserade dragningar. Det bästa kommer sist.

Denna gång fick vi en utökad version av tv-boxen Apple TV, en Ipad stor som ett liten dagstidning och – till sist – en förbättrad Iphone, kallad 6S, med känsligare skärm, starkare kamera och snabbare wifi. Och en del annat.

Men det är knappast de nya prylarna som har fått världens mediechefer att börja skruva på sig.

De fyra amerikanska it-giganterna – Apple, Amazon, Facebook och Google – styr kursen för allt fler globala industrier.

Det operativsystem som Apple lanserar om en dryg vecka erbjuder användare av webbläsaren Safari möjligheten att blockera annonser – såsom pop-up-fönster eller reklambanners – när de surfar via bolagets telefoner eller läsplattor.

Safari beräknas stå för omkring 25 procent av all mobil webbtrafik globalt sett. Om en fjärdedel av Safaris väljer att slippa se annonser kan reklamstoppet, grovt skattat, motsvara cirka 30 miljarder dollar i tappade intäkter varje år för världens mediehus.

Det är knappast vad en intäktssvulten industri – eller en redan nog så nervös mediechef – gått och önskat sig. Inte gärna vill man att Apples vd Tim Cook stövlar in på en redaktion, släcker alla lampor, rycker på axlarna och vänder på klacken.

Det är kanske inte hela världen. Reklamen är inte mediernas enda digitala intäktskälla, och den krisande branschen satsar allt mer på textbaserad reklam som kan vara svårare att blockera.

Men att en så perifer nyhet från Apple kan göra avtryck på en hel bransch säger mycket om hur de fyra amerikanska it-giganterna – Apple, Amazon, Facebook och Google – styr kursen för allt fler globala industrier.

Apple har, den översvallande presentationen till trots, en del nötter att knäcka. Kommer kinesiska konsumenter att köpa telefoner i samma takt nu när ekonomin börjat svikta? Blir Apple Watch en onödig handledsgrunka eller ett smidigt arbetsredskap?

Den enorma framgång som bolaget har nått med Iphone 6 kan också bli svår att upprepa. Telefonförsäljningen stod under senaste kvartalet för hela 63 procent av Apples intäkter. Kanske borde Tim Cook flytta fram positionerna på andra marknader.

Och när Apple gör det börjar hela branscher att svettas.

Läs mer här:

Cred & Källa: Apple lägger krokben för mediebranschen


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *