Apple intar Spotifys mardrömsmarknad

Den ryska musiktjänsten Zvooqs huvudkontor i centrala Moskva. Foto: Sven Carlsson

Spotify hade länge planerat sin entré på den ryska marknaden.

Förra våren rekryterade bolaget en chef på Google som smidde lanseringsplaner för fullt. Men i februari kom beskedet att det inte blir något.

– Vi skulle ha lanserat i Ryssland innan Putin gick bananas och började ändra lagar och regler, säger Spotify-grundaren Martin Lorentzon.

Ett problem var enligt honom den lag som begränsar utländskt ägande i mediebolag till 20 procent och träder i kraft 2017. Ett annat var regimens allt starkare grepp om landets webbleverantörer.

– Vi hade kunna strömma musik men då hade vi behövt göra det på ryska servrar. Och då vill de gärna öppna och kika lite där. Det är jätteläskigt. Vi måste avvakta med Ryssland, säger Lorentzon.

Efter Spotifys sorti såg Apple sin chans. Apple Music lanseras på tisdag i upp till 100 länder. Bland dem finns världens kanske mest underpresterande marknad för digital musik.

Men för att lyckas i Ryssland behöver Apple konkurrera med piratsajter, slå mynt av den svaga rubeln och försöka locka konsumenter som helst undviker abonnemang och prenumerationer helt och hållet.

”Jag använder mest Youtube och Vkontakte. Och så betalar jag för Yandex Music” säger 26-åriga Moskvabon Jurij Khamzajev. Foto: Sven Carlsson

Mitt i Moskva, i ett av stadens sovjetiska modernistbyggen, kan stadens IT-bransch hyra in sig och dela kontor. Om Rysslands digitala musikkonsumenter håller hus någonstans borde det vara här, i ett ståtligt 20-talshus med enorm takhöjd som en gång rymde stadens telegrafer och telefonväxlar till utlandet.

Men få av dem personer SvD Näringsliv talar med betalar för att få tillgång till musik digitalt.

– Det är mest Vkontakte som gäller, säger Jurij Khamzajev, en 26-årig programmerare.

Vkontakte, ett ryskt socialt nätverk som påminner om Facebook men också låter användarna spela musik oavsett om den är licenserad eller inte, är nageln i ögat på alla musiktjänster som vill etablera sig i Ryssland.

Nätverket har länge förhandlat med flera stora skivbolag om att sätta stopp för piratlyssningen, som varken artister eller skivbolag tjänar ett öre på. Men det betyder inte att låtarna inte går att komma åt ändå.

– Ibland försvinner musiken därifrån. Men då kommer det tillbaka senare, säger Khamzajev.

Enligt kritikerna skulle Vkontakte tappa sina konkurrensfördelar gentemot Facebook om musikspelaren försvann. Oavsett är Rysslands största sociala nätverkssajt ett avgörande skäl till att marknaden underpresterar.

Vad är det rätta priset? Det är noll rubel om ingen vill betala för musiken

Mitja Kibirev, 24: ”Jag är den enda i min vänkrets som köper cd-skivor. Men jag använder mest fildelning. Om jag köpte all musik jag lyssnar på skulle jag vara fattig”. Foto: Sven Carlsson

– Musikkonsumptionen i Ryssland skulle kunna generera omkring 300 miljoner dollar i årliga intäkter. Men dagens intäkter hamnar ungefär på 50 miljoner dollar, säger Mikhail Mikhail Iljitjev, vd för den ryska strömningstjänsten Zvooq.

Efter fyra år på den ryska marknaden har Zvooq – vars namn anspelar på det ryska ordet för ljud, zvuk – omkring en miljon aktiva användare. Yandex Music, den största tjänsten på marknaden, har tio miljoner användare. Siffrorna är relativt små i ett land med 80 miljoner internetanvändare och ytterligare 80 miljoner aktiva smarta telefoner.

– Vad är det rätta priset? Det är noll rubel om ingen vill betala för musiken, säger Iljitjev.

Spotifys paradgren, att gå ihop med mobiloperatörer och erbjuda en prenumeration som en del av tecknade mobilabonnemang, är dessutom svårare att genomföra i Ryssland.

– Som på de flesta tillväxtmarknader är det ovanligt att man betalar med kort. Folk är heller inte så vana vid månadsprenumerationer och har oftast inte abonnemang hos en mobiloperatör, säger Bas Grasmayer, en holländsk entreprenör med ett förflutet inom den ryska musikvärlden.

– Det är en kontantkortskultur, säger han.

Karina Mullovskaja, 26: ”Jag spelar musik från telefonen via det sociala nätverket Vkontakte. Eller via Yandex Music, där jag betalar för vissa album medan vissa är gratis”. Foto: Sven Carlsson

Men Apple är inte beroende av mobiloperatörer eftersom bolaget förinstallerar sin musikapp på enheter det säljer. Till hösten kommer Apple Music dessutom att finnas tillgängligt för Android, Googles operativsystem som dominerar den ryska marknaden för smarta telefoner.

Apple har ändå tvingats till eftergifter för att lyckas i Ryssland. Det ryktas att ryska användare av Apple Music kommer att få en ordentlig rabatt på sitt ordinarie pris – 25 kronor per månad i stället för dryga 80.

Rean ses som ett sätt för Apple att mäta sig med ryska strömningstjänster, som tar ungefär 25 per månad för en prenumeration för att kunna locka de som oftast inte betalar för sin musik.

– Det är mest gratisvarianter som Youtube och Vkontakte som gäller, säger 26-åriga Kristina Arustamova.

Khongr Sanzjiev, 28: ”Jag köper inte album för nedladdning. Jag betalade för en strömningstjänst i två månader men sedan slutade jag”. Foto: Sven Carlsson

Läs mer här:

Cred & Källa: Apple intar Spotifys mardrömsmarknad


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *