Ryska Ladan går som tåget – mitt i rubelkrisen

Bo Andersson lämnade försvarsmakten som major 1987. Men takterna sitter i. Under intervjun tilltalar han plötsligt sin högra hand‚ Max Lindquist.

– Jag har varit relativt framgångsrik i Ryssland, Max. Varför tror du att jag har det?

Det verkar inte vara första gången Lindquist fått frågan.

– Att vara tydlig och disciplinerad är viktigt här. En militär bakgrund kan passa bra i Ryssland. Kanske mer än i Sverige, svarar han.

Andersson hann bli global inköpsdirektör på General Motors innan han rekryterades som vd för ryska buss- och lastbilstillverkaren Gaz 2009.

I kölvattnet av finanskrisen vände han där kris till vinster, bland annat genom att sparka halva arbetsstyrkan, eller 50 000 personer.

När det vankas ny kris i Ryssland står Andersson väl rustad på Avtovaz, som sedan 1960-talet tillverkat märket Lada efter att ha köpt licensen av italienska Fiat.

– I en fallande marknad är det alltid tufft, men vi tar marknadsandelar. Folk köper billiga bilar. Vi har höjt priserna mindre än våra konkurrenter eftersom vi har 81 procent av våra kostnader i ryska rubel, säger Andersson.

Hans bolag är inte opåverkat, varken av oljeprisets halvering under 2014 eller sanktionerna från USA och EU. Men medan konkurrenterna Renault, Toyota och Volkswagen enligt Andersson har tappat över 40 procent av sin försäljning ligger siffran på 28 procent för Avtovaz.

– Vår marknadsandel för fordon som kostar under 100 000 kronor är 50 procent, mot 40 procent tidigare. Vi har alltså ökat i vårt segment, men vi drabbas av den allmänna konjunkturen, säger Andersson.

Hans ledarskap på delstatliga Avtovaz är inte alltid populärt hos den yttersta makten. I juni 2014 meddelade Andersson att Avtovaz skulle sparka 13 000 anställda.

– Här kan leverantören eller anställda klaga till regeringen, och då ifrågasätter de mig också. Kommunistpartiet gick till ryska parlamentet tre gånger förra året för att får mig avskedad. Varje gång blev de avfärdade. Kommunistpartiet är inte min största vän här.

Vad var det senaste du hörde från president Vladimir Putin?

– Jag var med Putin i Kazakstan för fem månader sedan. Vi skrev avtal med Kazakstans regering. Men jag träffar honom inte speciellt ofta.

Vad får du för signaler från centralmakten?

– Att jag ska se till att marknadsandelar växer, att produkterna blir bättre och att tjäna pengar. De är väldigt affärsfokuserade.

– I samband med första kvartalets resultat, som var mycket bättre än väntat, sade Putin i princip att han stödjer inriktningen och vill att vi sätter ambitiösa mål, ökar kvaliteten och att omsättningen växer. För ett år sedan var han inte lika positiv. Han var ganska kritisk när jag avskedade 15 000 man.

Vilken är den största utmaningen med att vara direktör i Ryssland?

– På ett sätt är det lätt att var chef här eftersom chefen är chef. Å andra sidan är det inte lätt att vara utlänning. Svårigheten är korruption, vilket jag inte gillar. En annan svårighet är att se till att utveckla folk att fatta egna beslut. Klockan 6.45 varje morgon går vi igenom situationen. Här väntar sig folk en skriftlig order.

– Det är därför jag är här (på Avtovaz fabrik i Toljatti, 800 kilometer öster om Moskva, red:s anm.) sju dagar i veckan. Jag är den äldste chefen på Avtovaz och den enda hittills som bor här. Jag spenderar varje dag här. Ryssarna uppskattar det, eller hur Max?

– Oja, svarar Lindquist.

Läs mer här:

Cred & Källa: Ryska Ladan går som tåget – mitt i rubelkrisen


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *