Råd från robot kan ge stor skada

Foto: Monkey Business Images

Inom finansbranschen finns det frågetecken kring om robotrådgivning är förenlig med lagen om finansiell rådgivning eller med lagen om försäkringsförmedling.

– Det är viktigt för finansbranschen att FI klargör vad som ska gälla och vilka krav som ställs på digitaliserad rådgivning, säger Walter Nuñez, produktutvecklingschef på rådgivningsföretaget Söderberg & Partners, som levererar sin nya digitaliserade rådgivningstjänst till Saab.

Åsa Thalén, chef för Konsumenttillsyn på FI, säger till SvD Näringsliv att det inte finns några speciella regler kring datoriserad finansiell rådgivning. I ett mejl till SvD Näringsliv skriver hon:

”Ansvarigt är alltid det bolag som har tillstånd till rådgivning och som de facto utför den. Oavsett systemstöd så är det bolaget alltid ansvarigt för att reglerna kring rådgivning följs.”

Enligt Walter Nuñez är det inte så enkelt. Han anser att det behövs regler som klargör vem som är ansvarig. Och han pekar på att det finns risker.

– Ett fel i programmeringen kan leda till en serieskada, en skada som upprepas tusentals gånger och varje gång drabbas en kund som kan förlora pengar. Sammanlagt kan det handla om hundratals miljoner kronor, säger han.

Ett fel i programmeringen kan leda till en serieskada som upprepas tusentals gånger, och varje gång drabbas en kund som kan förlora pengar.

Nuñez anser att Avanzas nya Portföljgenerator är en tjänst där det är svårt att göra en gränsdragning.

– Det verkar vara en form av rådgivning men det presenteras inte som det. Var går gränsen mellan marknadsföring och rådgivning? Jag ser en jätterisk i detta och det dröjer nog inte länge förrän vi ser en skada där det blir väldigt oklart vem som egentligen bär ansvaret.

Claes Hemberg på Avanza Bank. Foto: Anders Wiklund / TT

Avanzas sparekonom, Claes Hemberg, säger att Portföljgeneratorn absolut inte är en form av rådgivning.

– Det här är inte konstigare än ett test av strykjärn i tidningen Råd & Rön. Skillnaden är att här kan man också trycka på köpknappen.

Det här är inte konstigare än ett test av strykjärn i tidningen Råd & Rön. Skillnaden är att här kan man också trycka på köpknappen.

Enligt Walter Nuñez står Sverige inför något som liknar en explosion inom digitaliserad finansiell rådgivning.

– Inom fem år kommer all finansiell rådgivning att göras med digitalt stöd, säger han.

Hittills har finansiell rådgivning som utförs av datorer främst funnits i USA där jätten Schwab dominerar. Enligt Walter Nuñez är Söderberg & Partners först i Sverige med att lansera en plattform som ger rådgivning i full skala.

Anställda med kollektivavtalade tjänstepensioner som ITP, SAF-LO och KAP-KL erbjuds individuell rådgivning framtagen med hjälp av datorer.

– Men kunderna ska känna sig trygga och därför ger vi naturligtvis information per telefon eller vid personliga möten, för att guida och förklara de råd som vår tjänst ger, säger Nuñez.

Enligt honom är den största fördelen med digital rådgivning att den är mer effektiv.

– Därmed sänks kostnaden och då kan många fler få tillgång till rådgivning.

Dessutom anser han att kvaliteten höjs.

– Man tar ju bort risken för dåliga råd på grund av mänskliga misstag och intressekonflikter.

Samtidigt kan ett enda fel enligt honom alltså få stora konsekvenser.
 Ett litet finansiellt företag som misslyckas i sin rådgivning skulle kunna drabbas av konkurs och kunderna skulle kunna bli utan ersättning. Stora företag är mindre sårbara och har lättare att skydda kunderna från sådana katastrofer genom ansvarsförsäkring.

Men hur stor är risken för att företagen programmerar datorerna till att välja lösningar som gynnar företaget mer än kunden?

– Det finns självklart en sådan risk men samtidigt blir det allt enklare att syna de finansiella företagen och att avslöja sådant beteende, avslutar Walter Nuñez.

Fortsätt läsa:

Cred & Källa: Råd från robot kan ge stor skada


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *