Okända ändringen i "Hundraettåringen"


Nu gör Robert Gustafsson comeback som hundraettåringen på vita duken.
Nu berättar regissörerna Felix och Måns Herngren om det okända manuset till den efterlängtade uppföljaren som bröderna valde att skrota.
– Vi kände herregud, vi kommer inte få någon distributör, säger Felix Herngren.På juldagen är det premiär för ”Hundraettåringen som smet från notan och försvann”, den efterlängtade uppföljaren till ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”.
Filmen tar vid där föregångaren slutade och tittarna får följa Allan Karlsson (Robert Gustafsson) och hans vänner när de försöker ta sig hem till Sverige från Bali.
Nu avslöjar Felix Herngren att filmen egentligen skulle ha handlat om hur Allan Karlsson hamnar i Nordkorea, ett sidospår som fanns med i Jonas Jonassons bok ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”.
– Ja, vi skrev faktiskt nästan ett helt manus på en idé som vi stekte som involverade Nordkorea. Jag ska inte säga att det var ett färdigt manus men vi hade en synopsis där det ingick att Allan råkade hamna i Nordkorea som är en del av gamla boken. Och där råkade de få med sig den här diktatorn till Sverige där de råkade döda honom, säger Felix Herngren.

LÄS MER: Detaljen i trailern till nya ”Hundraåringen”

Det var efter att ha sett komedifilmen ”The interview”, där Seth Rogen och James Franco spelar huvudrollerna, som Felix och Måns Herngren fattade sitt beslut.
”The interview” handlar om en hemlig plan att mörda Nordkoreas diktator Kim Jong-Un. Filmen var kontroversiell långt innan den kom ut – och ledde till en stor hackerattack mot filmbolaget Sony. Dessutom ställdes premiären av filmen in både i Sverige och USA.
– Vi kände liksom åh herregud, vi kommer inte få någon distributör på den här filmen. Ingen kommer vilja ta i den här filmen om vi ska ha med det här. Och helt ärligt kan jag tycka att den historien inte heller var hundra procent stark och klockren. Så det var inte svårt att steka den men vi fick vi börja om helt på nytt.

Totalt uppskattar Felix Herngren att ett det var ett par månaders arbete som gick om stöpet när manusidén skrotades.
Det är ju ganska lång tid?
– Absolut, men så kan det vara med långfilm när det är många manusförfattare inblandade. Vissa människor jobbar ju med manus i två år och så blir det inte av. Så det är en process. Ibland kör man fast, det kan vara så att man skriver på en idé men en skådespelare som det senare visar sig inte fungerar med, säger han.
Som ytterligare ett exempel på att det inte alltid blir som man tänkt sig lyfter Felix Herngren det faktum att Mia Skäringer från början skulle ha varit med i ”Hundraettåringen”.
– Sedan funkade det inte att ha med henne och då fick vi skriva om delar av manuset. Det har ju hänt i ”Solsidan” flera gånger också, att vi varit tvungna att anpassa oss för att folk har varit gravida och så vidare. Så det här är vardag för manusskrivare.

LÄS MER: Mia Skäringer ersätts i nya ”Hundraåringen”

I och med att ”Hundraettåringen” inte bygger på en bok har Måns Herngren och Felix Herngren samtidigt fått friare tyglar.
– Vi hade en frihet att hitta på vad som helst inom bokens universum. Det känns som att vi har kunnat skapa en historia som är bra för hundra minuter eller vad filmen nu blir i slutändan, säger Måns Herngren.

Fortsätt läsa:


Cred & Källa: Okända ändringen i "Hundraettåringen"