Möt tre kaxiga utmanare

edt_group_shot_-_centered_002_

I hjärtat av Londons mest exklusiva kvarter ligger Gentlemen’s Tonics första salong och butik och det är verkligen ingen slump att de ligger där de ligger, omgivna av några av Europas dyraste och mest fashionabla butiker. Britternas filosofi är att tillhandahålla exklusiva tjänster och produkter för den framgångsrika gentlemannen och det finns väl få ställen bättre lämpade för uppdraget än Mayfair. Filosofin återspeglas också på övriga lokaliteter där man huserar i diverse lyxhotell i Dubai och Mexico City, man återfinns mitt i Hong Kongs kokande affärskvarter och i Indiens mest exklusiva shoppingcenter DLF Emporio, en högboret extravagans där man faktiskt måste betala inträde för att handla.

Jag har tidigare testat lite rakprylar från Gentlemen’s Tonic under vår Movember-kampanj och gillade produkterna skarpt men nu dök det upp tre doftprover och det var dags att bekänna färg på riktigt. Parfymbranschen är nämligen en stenhård marknad där det inte är särskilt lätt att slå sig in och framför allt inte om man skall rikta sig mot den övre samhällsklassen. Då gäller det att man kan stå upp mot gamla rävar som Armani, D&G och Hugo Boss. Tunga businessklassiker som har varit marknadsledande inom sitt segment sedan Miami Vice slog igenom på 80-talet och såg till att kostymer, solbränna och dyra sportbilar blev synonymt med märkesdofter. Samtliga tre dofter har också namn som direkt kan kopplas till sitt tilltänkta klientel, det är dock inget som avspeglas i den oväntat anonyma förpackningen som inte på något sätt skvallrar om att dess innehåll går på nästan en tusenlapp.

11042984-1418751023-640191

Gentlemen’s Tonic Sinsa

Sinsa är en koreansk term som kort och gott betyder gentleman. Enligt koreaner utstrålar en Sinsa hövlighet och rättfärdighet och han är alltid redo att offra sig för allmänhetens bästa. 

Det här är en doft med två olika ansikten. Den öppnar stenhårt med en underbar och distinkt ton av svartpeppar, bergamott och elemi som nästan ger den en barraktig doft, dock utan att lukta toalettspray. Efter ett tag lägger den sig dock och blir då betydligt mer subtil där varma kryddor, vanilj och cederträ istället tar överhanden. I detta läget dör euforin tyvärr ut och doften blir mer slätstruken.

11042983-1418751023-640135

Gentlemen’s Tonic Junzi

Junzi är en kinesisk term som beskriver en nobel man. En Junzi är en sällsynt person, en förebild som inspirerar andra genom sin karaktär och sitt klanderfria uppförande. 

Precis som Sinsa är Junzi pang på. Här smäller det till direkt med en fräsch och lite sportigare ton som dock inte följer i det traditionella ”citrusspåret” utan istället lockar med tydliga inslag av blommor och kryddor. När den ganska omgående lägger sig antar Junzi en mer ”murrig” karaktär där maskulina jord -och trätoner tar överhanden. En klassisk doft för en klassisk kostymklädd gentleman men som ändå har en hel del överraskningar kvar i kavajärmen.

11042982-1418751023-640197

Gentlemen’s Tonic Honos

Honos härstammar från romarriket och beskriver en man av dygd och ett ideal av excellens och perfektion. 

Honos är den doft som är mest jämn i trion och i det här fallet är det något positivt. Skall jag välja en personlig favorit blir det den här och det är också den som har genererat flest kommentarer. Honos är både mystisk och sofistikerad och ironiskt nog får jag en del orientaliska vibbar av den enda doften som inte har ett orientaliskt namn. Med sin klassiska bas av sandelträ, rökelse och mysk känns den maskulin och trygg och tillsammans med välbalanserade mellan -och toppnoter av kanel, svartpeppar och muskot är det faktiskt en av de mest spännande och utmanande herrdofterna på länge.

Fortsätt att läsa här:

Originalartikeln: Möt tre kaxiga utmanare


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *