Foto: Lars Pehrson
– Vi har pekat på att flygplatskapaciteten i Stockholm inte räcker till om Bromma läggs ned. En förtida nedläggning av Bromma skulle slå hårt mot hela Sverige.
Det säger Peder Grunditz som arbetar för Swedavia och är chef för Bromma flygplats. Han betonar också att Bromma är viktigt för konkurrensen inom inrikesflyget. Flygplatsen används bland annat av Malmö Aviation som konkurrerar med SAS och Norwegian.
– Priserna på svenskt inrikesflyg skulle gå upp om utbudet försämrades, säger Peder Grunditz.
I praktiken verkar det nu inte som om ledningen för Swedavia oroat sig alltför mycket för att Bromma verkligen skulle stängas i förtid. Flygplatsen står mitt uppe i ett stort investeringsprogram värt 1,5 miljarder kronor.
Programmet innebär bland annat att taxi- och rullbanor byggs om så att Bromma kommer upp i den klass som krävs för de lite större plan som nu använder flygplatsen. Just nu sköts de flygningarna med hjälp av ett tillfälligt undantag från reglerna.
Det blir även en utbyggnad av terminalen och nya uppställningsplatser som ska ge utrymme för de nya plan från Bombardier, CS100/300, som Malmö Aviation har beställt. Det ska vara klart till början av 2018.
Dessutom pågår miljöprojekt som ska minska bullret och förbättra hanteringen av dagvatten och glykol.
Efter det räknar Peder Grunditz med att det i stort sett bara blir underhållsinvesteringar som ska klara flygplatsen fram till hyresavtalet går ut 2038. Men långt innan dess måste politikerna ha löst vad som ska ske med Bromma flygplats efter 2038, om det ska bli en förlängning av hyresavtalet eller om man exempelvis ska bygga bostäder där.
– Det handlar egentligen inte om Bromma flygplats utan om hur Stockholms totala flygkapacitet ska hanteras. Det behövs beslut i väldigt god tid för att lösa den frågan, säger Peder Grunditz.
Se artikeln här:
Cred & Källa: Stora investeringar på gång på Bromma flygplats
Lämna ett svar