Spotify spänner musikmusklerna. Nu ska man utmana Apple genom att lansera ett alternativ till iTunes. Företaget öppnar nu flera av sina premiumtjänster, bland annat en app till iPhone och iPod, så att även gratismedlemmar får tillgång till dessa. Man uppmuntrar även kunderna att importera sin musiksamling till Spotify istället för att använda Apples system. Analytiker menar att det fortfarande är tveksam om Spotifys arbetssätt på allvar har någon större påverkan på iTunes, som dominerar marknaden just genom sin nära integrering med Apples hårdvara. Idag, 4 maj, kommer Spotifys tjänst automatiskt att skickas ut i ett försök att få företagets 10 miljoner användare att börja använda den. I dagsläget förhåller det sig så att endast kunder som betalar mellan 5 pund och 9,99 pund har tillgång till möjligheten att importera musik som man köpt på iTunes till sitt Spotify-bibliotek. Det är det som nu ska förändras. Enligt BBC använder uppskattningsvis 90 procent av alla användare den annonsfinansierade gratisversionen. Gustav Söderström, produktchef för Spotify, bekräftar att företaget nu siktar på att ta marknadsandelar av iTunes. – Vi tror att vi erbjuder en bättre erfarenhet till kunderna. Om så inte är fallet kommer ju folk givetvis att återvända till iTunes.
Se artikeln här:
Spotify vill utmana iTunes
Lämna ett svar