Social medietrend het bland resenärer


Allt färre svenskar lämnar den smarta telefonen hemma när de är ute och reser. I stället delar semesterfirarna gärna sina upplevelser med vännerna på hemmaplan, och tar allt oftare sociala medier till hjälp för att planera semestern.

Airbnb är en av de hetaste hyrsajterna. Foto: Airbnb.com

Airbnb är en av de hetaste hyrsajterna. Foto: Airbnb.com

Bo lokalt på resan

Airbnb: 100 000 rum och lägenheter i 192 länder.

Wimdu: 25 000 rum och lägenheter i 100 länder.

Istopover: 80 000 rum och lägenheter i 92 länder.

9Flats: 8 000 rum och lägenheter 40 länder.

Coachsurfing: Ideell tjänst där man som medlem kan bo gratis. hemma hos resterande 3 miljoner medlemmar i 230 länder.

Vi delar semesterbilder med våra vänner på Facebook, checkar in med våra smartphones på flygplatsterminalen, och allt fler väljer bort dyra hotellnätter för att i stället hyra bostad direkt från privatpersoner via sajter som Airbnb eller gratistjänsten Couchsurfing.

Att använda sociala medier både för att planera sin semester och dela sina reseupplevelser blir allt vanligare. Enligt en undersökning av analysföretaget Kairos Future delar 22 procent av svenskarna med sig av sina semesterminnen på Facebook, 26 procent mejlar bilder eller filmer till sina vänner och 7 procent har bloggat eller twittrat om sina upplevelser. Nästan en tiondel diskuterar sina resplaner på Facebook redan innan de åker bort.

Och företagen har inte varit sena att hänga på den sociala resetrenden. Gtrot, Gogobot, Trippy och nystartade svenska Tripl är bara en handfull av de många nya tjänster som gör det möjligt för användare att ha koll på vilka semestermål deras vänner besökt, ta del av vännernas bästa resetips, och i vissa fall till och med träffa nya vänner i de städer man själv besöker.

– Jag tror inte att folk inser hur mycket resekunskap deras bekanta sitter på, säger Ted Valentin, en av grundarna till svenska Tripbirds, en ännu inte lanserad webbtjänst som underlättar för användare att dela resetips med sina vänner. Det nystartade företaget sitter i en kontorslokal i Gamla stan i Stockholm, bara ett stenkast från turiststråket Stora Nygatan.

Vågen som Tripbirds och de andra nättjänsterna surfar på kallas social travel, eller sociala resetjänster, och fenomenet handlar enligt Ted Valentin om att göra resandet enklare. Att allt fler har övergett guideböcker till förmån för tips och recensioner på nätet känns som en naturlig utveckling, men det som nu står på tur är att, i stället för att lita till anonyma nätrecensioner, ta beresta vänner och bekanta, på exempelvis Facebook, till hjälp för att planera semestern.

– Internet och social medier har öppnat helt nya möjligheter för de resenärer som vill söka sig utanför de traditionella turiststråken, säger Emily Joffrion, informationschef på uthyrningssajten Airbnb, som sedan starten 2008 blivit en av de snabbast växande nya resetjänsterna.

Med Airbnb tar man som turist kontakt direkt via nätet med privatpersoner runt om i världen som är villiga att hyra ut antingen rum eller hela lägenheter till tillfälliga besökare. I somras passerade sajten 2 miljoner uthyrda nätter, och tjänstens användare är allt från äldre par och barnfamiljer till affärsresenärer.

Priserna för att hyra en lägenhet genom Airbnb och andra liknande tjänster är betydligt mer humana än en hotellvistelse, men en stor del av lockelsen ligger i att få bo i ett vanligt bostadsområde med tillgång till lokala matbutiker, barer och restauranger.

– I dag söker allt fler resenärer det unika, och man vill lära sig mer om de städer och områden man besöker, säger Emily Joffrion.

På gatan utanför Tripbirds kontor i Gamla stan slinker en grupp tyska turister in på ett kafé, som närmast kan beskrivas som en turistfälla. Ted Valentin pekar genom fönstret.

– Se där, det där är en sak som vi kommer att se betydligt mindre av i framtiden.

Se mer här:

Social medietrend het bland resenärer


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *