Porsche räknar med ökad försäljning i Silicon Valley den närmaste tiden. Foto: Scanpix
Den senaste vågen av it-relaterade börsnoteringar har dragit upp förväntningarna bland Silicon Valleys Porschehandlare.
Den nya it-bubblans vara eller icke vara har länge varit föremål för diskussion. Men oavsett hur långvarig framgångssagan blir för bolag som Facebook, Foursquare eller Groupon så innebär den nya vågen av börsnoteringar ett rejält tillskott till Palo Altos hushållskassor.
Grundare, tidigare investerare och lyckligt lottade anställda som belönats med egna aktier, har alla möjlighet att omsätta sina innehav i reda pengar när den nya vågen av internetbolag når börsen.
Finansmarknadens regelverk förhindrar dessa tidiga aktieinnehavare att omedelbart efter noteringen dumpa sina innehav, istället måste de vänta ett antal månader tills dess att den så kallade “lockup”-perioden är över.
I maj noterades karriärnätverket Linkedin, och förra veckan började bolagets tidiga aktieinnehavare omsätta sina aktier. Inledningsvis sålde anställda och investerare runt 7,5 miljoner aktier i bolaget, till ett värde av 71 dollar styck.
Nyhetsbyrån AP har intervjuat ett antal av Silicon Valleys näringsidkare om vilka förväntningar de har på den nya kullen it-miljonärer.
– Vi väntar oss en ökad aktivitet under de kommande månaderna, säger Richard Levinsohn, som är en av Silicon Valleys återförsäljare av bilmärket Porsche.
Steve Cooper, på mäklarfirman Intro Real Estate Services, påstår att han och hans kolleger laddar upp med objekt i de högre prisklasserna. Också personal shoppers och herrekiperingar i de högre prissegmenten gör sig redo, enligt AP.
Kommande börsnoteringar inkluderar spelbolaget Zynga, som kommer noteras inom de närmaste veckorna, recensionsajten Yelp och framför allt Facebook, som väntas börsnoteras under 2012.
Lämna ett svar