Så många svenska bilar kan ha drabbats av VW-skandalen

Volkswagen i Göteborg. Foto: Adam Ihse/TT

Det var i USA som skandalen briserade när Volkswagen erkände att dieselmotorer manipulerats för att klara de amerikanska avgaskraven. Totalt 11 miljoner bilar beräknas ha mjukvaran installerad och kan därmed fuska vid avgastester. Nu pekar allt mer på att majoriteten av bilarna finns i Europa.

Volkswagen har erkänt att omkring 500 000 bilar finns i USA. Men det är i Europa som Volkswagen är den dominerande biltillverkaren, med mer än dubbelt så stor marknadsandel som andra enskilda konkurrenter. I Europa och Sverige står diesel nu för omkring halva nybilsförsäljningen.

Volkswagen har sagt att den drabbade motorn har benämningen EA 189. Transportstyrelsen beräknar att 61 686 svenska bilar kan ha samma typ av motor installerad.

Den svenska myndigheten kan dock inte söka på Volkswagens interna motorbenämning EA 189 utan har räknat ut hur många 2-litersmotorer med en effekt mellan 140 och 170 hästkrafter från Audi, Skoda, Seat och Volkswagen som finns i Sverige.

– Det är det närmaste motormodellen som vi kan komma. Men om det är alla, kan vi inte vara hundra procent säkra på. Det kan finnas andra motoralternativ som ser liknande ut, säger Ingela Suominen på Transportstyrelsen.

Helt säker kan bara Volkswagen vara. Fast på företagets svenska kontor går det inte att få några besked. Informationschefen Marcus Thomasfolk uppger bara att man för närvarande inte har någon ytterligare information att ge.

Han vill heller inte uppge i hur stor del av de bilar som Volkswagen sålt i Sverige sedan 2009 som har den motortyp som nu är aktuell.

– Jag har ingen uppfattning om hur många bilar av det slaget vi kan ha sålt. Jag kan bara hänvisa till det pressmeddelande koncernledningen skickade ut i går (tisdag), säger Marcus Thomasfolk.

Där konstateras kort hur mycket pengar Volkswagen sätter av för att hantera problemet och att fusket med programvaran inte har någon påverkan på hur bilarna körs och vilka utsläpp som faktiskt görs. Däremot har programmet uppenbarligen en påverkan på hur utsläppen mäts.

Att det fuskas med testerna verkar nu inte förvåna experter i branschen. Nils G Engström, vd för Rototest som numera säljer testutrustning för bilindustrin, arbetade tidigare med just biltester.

Ett av de första fusken han upptäckte var att en biltillverkare ställt in bilen så att nivån på utsläppen minskade när motorhuven öppnades, vilket man ju alltid gjorde på testverkstan. På det viset framstod bilens utsläpp som klart mindre än de i själva verket var.

Men han påpekar att problemet mer är att de tester som görs inte har så mycket med verkligheten att göra. Testerna mäter egentligen inte hur stora utsläpp det blir när bilarna körs av vanliga förare, bara hur det är vid testet.

– Men det är helt ofattbart att Volkswagen vågat göra något sådan här, säger Nils G Engström.

Det är fortfarande mycket som är oklart kring hur Volkswagen fuskat med testerna. Alrik Söderlund, chefredaktör för tidningen Auto Motor Sport, påpekar att den motor som det fuskats med är en av de mest sålda i världen.

Fast för svenska konsumenter finns det, enligt Alrik Söderlund, ingen anledning att vara oroliga. Oavsett om programvaran finns installerad eller inte påverkar det inte bilarna.

Däremot måste förstås konsumenterna fundera på vad de har för förtroende för Volkswagen framöver.

– Ett företag som fuskar på ett så här flagrant sätt, vad fuskar de mer med? Det skulle man gärna vilja veta, säger Alrik Söderlund.

EU har redan tidigare uppmärksammat att bilar som testas i laboratorium släpper ut betydligt mer när de körs på vägarna. Exempelvis beräknas en bil dra omkring 30 procent mer bränsle än de angivna värdena. Det beror delvis på att testerna genomförs under optimala förhållanden när motorn är lagom varm och all elektricitet avstängd.

Om ett par år beräknar EU ha infört tester på körande bilar.

– Om de nya testerna redan hade genomförts skulle det här aldrig kunna hända. Men fordonsindustrin i Europa och EU är på bollen, säger Bertil Moldén.

Så många biliar i Sverige kan vara drabbade

  • Audi: 7 810

  • Skoda: 10 572

  • Seat: 831

  • Volkswagen: 42 473

Källa: Transportstyrelsen

Läs mer:

Cred & Källa: Så många svenska bilar kan ha drabbats av VW-skandalen


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *