SvD Näringslivs Adam Erlandsson har tagit en närmare titt på Apples senaste surfplatta, ipad 3. Foto: Ifixit/Reuters
Så har Apples nya Ipad även nått svenska butikshyllor. På ytan ser den ut precis som Ipad 2, men innanför skalet är det mesta nytt. Några förändringar är större än andra och allt som allt har Apple lyckats bra med Den Nya Ipad.
Skärmen
Det mesta i Apples nya Ipad kretsar kring den nya skärmen. Fyra gånger så många bildpunkter på samma skärmyta ger en väldigt skarp skärm, så skarp att en person med normalgod syn inte kan urskilja individuella pixlar på vanligt läsavstånd. Det är samma formel som Apple framgångsrikt applicerade när man tog steget från Iphone 3G till Iphone 4. På den större Ipad-skärmen är resultatet minst lika lyckat. Den högre upplösningen gör som mest nytta när man läser, speciellt om texten är åt det mindre hållet. Men skillnaden är stor även när man tittar på filmer och bilder eller spelar spel också.
Batteriet
Det finns två nackdelar med den nya skärmen. En är att det krävs betydligt mycket mer beräkningskraft för att rita upp alla pixlar med tillräcklig hastighet. Det har Apple löst genom att uppgradera grafikprocessorn. En annan nackdel är att den höga pixeltätheten kräver starkare bakgrundsbelysning för att ge samma ljusstyrka som skärmen på föregångaren. Båda lösningarna kräver mer energi från batteriet. Därför har den nya Ipad ett större batteri än föregångaren för att kunna klara av de utlovade tio timmarna användning. Batteritiden matchar också i stort föregångaren, men den nya Ipad har en tendens att bli något varmare och tar tveklöst betydligt längre tid på sig att bli fulladdad.
Programmen
Den nya Ipad är fortfarande en Ipad, även om skärmen har högre upplösning än tidigare. Apparna är de samma, men i många fall behöver de anpassas till den nya upplösningen. Att utvecklare världen över just nu sitter och febrilt uppdaterar sina appar är inte direkt någon högoddsare. För när man väl vant sig vid den högre upplösningen känns det trist att gå tillbaka. Under den obligatoriska produktvisningen hos Apple lades det stor vikt vid att lyfta fram att Ipad numera inte bara är ett sätt att konsumera innehåll, utan nu verkligen går att använda till att skapa innehåll. Som exempel lyfte man bland fram nya Iphoto – som är en stor förbättring jämfört med föregångaren – och nya Garageband som innehåller en stråkkvintett. Intressant nog har det varit ett av företagets främsta argument ända sedan den första Ipad släpptes. En gissning är att företaget verkligen inte vill positionera Ipad som en leksak, som en spelmaskin eller en lite lyxigare mediespelare. Även om den naturligtvis går att använda som det.
Uppkopplingen
I USA kan den nya Ipad kopplas upp mot det moderna 4G-nätverket och dra nytta av ännu högre datahastigheter än föregångaren. Här i Sverige har ligger 4G/LTE i ett annat frekvensband, så här är den nya Ipad bara 3G – om än med stöd för snabbare teknologier än föregångaren. Men att den mobilbestyckade modellen ändå står under benämningen ”Wi-Fi + 4G” på Apples svenska hemsida känns – även om det i sig naturligtvis är helt korrekt – inte riktigt schysst.
Slutsats
Den Nya Ipad har fått ett väldigt varmt mottagande, men Apple har också fått en del kritik för att den ser ut precis som – och fungerar precis som – föregångaren. Fans och journalister som förväntat sig revolutionerande nyheter uttryckte besvikelse.
Men om man redan har den bäst säljande och i särklass mest framgångsrika produkten i sitt segment så finns det inte särskilt många anledningar till att revolutionera. Där räcker det ganska långt med den här typen av iterativa förbättringar. Det är Apple så klart väldigt medvetna om och man har så stort självförtroende att det är lätt att få intrycket att de bara höjer ribban precis tillräckligt mycket för att behålla sitt försprång. Inte helt olikt de båda stavhopparna Sergej Bubka och Jelena Isinbajeva som delar en faiblesse för att slå sina världsrekord med lätthet – och alltid med en centimeter i taget.
Läs mer här:
Så bra är Applesnyaste surfplatta
Lämna ett svar