Miljöbilar halkar efter när bilbranschen slår rekord

Foto: Tomas Oneborg

Drygt 345 000 bilar registrerades i Sverige under 2015, enligt preliminära siffror från Bil Sweden. Det är en ökning med 14 procent jämfört med 2014 och den högsta siffran någonsin. Försäljningen ligger strax över det tidigare rekordet från 1988.

Rekordet nåddes efter ett starkt fjärde kvartal. Antalet nyregistreringar var då drygt 20 procent över 2014 års siffra.

Bil Sweden pekar på flera faktorer till det nya rekordet.

– Bostadspriserna har gått upp ganska dramatiskt. Folk känner sig rika även om de inte har sålt sina hus – om det så är en lägenhet, sommarhus eller något annat, säger branschorganisationen Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Dessutom har antalet varsel i Sverige varit relativt lågt under det senaste decenniet, påpekar han.

För 2016 spår Bil Sweden en viss nedgång, till 330 000 nyregistrerade bilar. Men den ökade invandringen kan komma att gynna bilbranschen på sikt, säger Bertil Moldén.

– Flyktingar köper inte bil det första de gör, men när de väl har fått jobb och bostad kanske de köper en begagnad bil för 20 000 kronor. Om tio år kan det också ha drivit på bilvolymerna.

Flera bilmärken slog försäljningsrekord förra året. Volvo toppar listan över enskilda varumärken, med drygt 71 000 nyregistrerade bilar under 2015. Familjebilen V70 och suvmodellen XC60 var tillverkarens populäraste modeller.

Trots den omfattande utsläppsskandalen som briserade kring Volkswagen under hösten ökade den tyska jättetillverkaren sin marknadsandel i Sverige något till strax över 15 procent.

VW-koncernen kan dessutom tillräkna sig ytterligare drygt 10 procent av marknaden genom märkena Audi, Skoda och Porsche.

För Volkswagen blev 2015 ”ett väldigt annorlunda år”, säger biljättens Sverige-chef Sten Forsberg i ett pressmeddelande.

− Samtidigt som vi under hösten haft ett stort fokus på att hantera utsläppsfrågan och effekterna av den lyckas vi uppnå en rekordförsäljning. Vi känner en stor ödmjukhet och tacksamhet över att våra kunder visat oss och våra återförsäljare det förtroendet, säger Sten Forsberg.

Effekterna av Volkswagen-skandalen lär bli mindre i Europa, enligt Bil Sweden.

– I USA lanserade Volkswagen en typ av miljödiesel. Det är ovanligt i USA. De som köpte diesel gjorde alltså det de trodde var ett bra miljöval, säger Bertil Moldén.

– Folk funderar inte alltid på emissioner och utsläpp. Volkswagen har hanterat det här bra, men det tar minst fem år innan den här frågan har landat.

Andelen miljöbilar krympte något förra året. Totalt utgjorde de 17,5 procent av nyregistreringarna. De flesta av dessa, drygt 60 procent, har dieselmotorer, enligt Bil Sweden.

Så kallade supermiljöbilar, oftast el- eller laddhybridfordon som släpper ut max 50 gram koldioxid per kilometer, stod för 2,5 procent av nyregistreringarna under 2015. Det är nästan en fördubbling mot 2014. Men det går inte tillräckligt fort, enligt kritiker.

Vi måste sätta ett slutår på den fossila bilen.

– Det är en siffra som visar hur sakta omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta går. Vi behöver en mycket snabbare takt i omställningen. Vi måste sätta ett slutår på den fossila bilen, säger Martin Prieto Beaulieu, talesperson för föreningen Gröna Bilister.

Populärast i el- och hybridkategorin var Mitsubishis Outlander, med drygt 3 000 nyregistreringar under året. På andra plats kom Teslas Model S, med knappt 1 000 nyförsäljningar.

Bil Sweden spår att andelen supermiljöbilar kommer att öka till 4 procent under 2016. Samtidigt är det politiska målet att Sveriges fordonsflotta ska vara fossiloberoende till 2030.

– Det är bara 15 år kvar. Förvisso kommer det ske en ganska brant utveckling. Men det måste finnas långsiktiga och tydligare styrmedel och incitament, säger Martin Prieto Beaulieu.

Enligt Bil Sweden är just Sveriges bilförsäljningssiffror en indikator för bilmarknadens utveckling internationellt sett. Rekordåret 2015 antyder att svenska hushåll inte räds större inköp.

– Riksbanken tittar på det här, regeringen, riksdagsledamöter. Beslutsfattare följer våra siffror. Det är en oerhört tidig indikator både upp och ner. Näst efter bostadsköpet är bilköpet det största. Därför är det viktigt att folk vågar köpa bil. Det värsta man vet är när det är varsel – då sitter folk stilla i båten. Det är vår värsta fiende, säger Bertil Moldén.

Läs mer här:

Cred & Källa: Miljöbilar halkar efter när bilbranschen slår rekord


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *