Korv och blodpudding i krisens spår


Konsumenterna väljer allt billigare mat. Hela 41 procent av de tillfrågade företagen pekar ut lågprisprodukter som den starkaste trenden i Livsmedelsföretagens konjunkturprognos.

I november 2010 var motsvarande siffra 8,9 procent i branschorganisationens enkät.

– Vi tolkar det definitivt som ett tecken på att hushållen håller i pengarna som en förebyggande åtgärd inför en stundande lågkonjunktur, säger Carl Eckerdal på Livsmedelsföretagen till Dagens Industri.

Det finns en lågpristrend i handeln sedan många år tillbaka, säger Jonas Arnberg, konjunkturansvarig på HUI Research som följer handelns utveckling, till TT. Men den är inte driven av konjunkturläget, utan snarare av möjligheten för kedjorna att kunna köpa in billigt från Kina. Dessutom kommer nya koncept med fokus på lågpris, typ Lidl.

– I alla branscher finns en tydlig prispress. Det som har hänt under de senaste åren är att utbudet har blivit större, man kan handla både lågpris och lite dyrare, säger han och fortsätter:

– När man kommer in i ett läge som detta, där hushållens framtidstro har sviktat rejält under sommaren, är det säkert naturligt att man i högre utsträckning väljer de billiga alternativ som numera finns.

Fortsätt att läsa här:

Korv och blodpudding i krisens spår


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *