Bra rull – men dyr aktie

Thule är ett bolag där verksamheten rullar på som tänkt. Aktiens utveckling gör dock att den gått starkt jämfört med börsen. Aktiespararen försöker fånga Thule på rekyl.

Takbox från Thule. Foto: Janerik Henriksson/TT

Thule börsnoterades i november 2014 efter sju år i riskkapitalbolaget Nordic Capitals ägo. Företaget är inte okänt för den börsnoterade publiken eftersom Thule, då börsnoterat under namnet Eldon 1999 köptes ut av Wallenbergarnas riskkapitalbolag EQT.

Introduktionspriset i vintras blev 70 kronor och aktien fick en lyckad start med en omedelbar kursuppgång på 20 procent som därefter fortsatt efter det. Med 100 miljoner aktier är börsvärdet lika enkelt att följa som börskursen. Den högre värderingen kan motiveras med att Thule är ett fint företag med mycket god lönsamhet, starka marknadspositioner och tillväxtmöjligheter.

I vinter är det nämligen dags för många dags att packa takboxen med vintersportutrustning och på den står det troligen Thule.

Verksamheten delas in i två segment. Outdoor & Bags som är helt dominerande med över 90 procent av försäljningen. Här finns allt inklusive hög lönsamhet och den tillväxt som förknippas med Thule.

Inom Specialty-segmentet har snökedjorna, som bidrog med 136 miljoner kronor till omsättningen men gick med förlust ifjol, nyligen sålts. Transaktionen stärkte kassan med 90 miljoner kronor men innebar en reaförlust med 120 miljoner kronor som drabbade rörelseresultatet och sänkte vinsten per aktie med 1,20 kronor.

Kvar i Specialty är produktlinjen utrustningslådor för pick-up bilar på den amerikanska marknaden, en affär i halvmiljardklassen med skral lönsamhet. Här har en strategisk översyn inletts vilket troligen resulterar i en avyttring. I så fall frigörs kapital för bättre nytta på annat håll i verksamheten håll, men å andra sidan är det svårt att komma ifrån att många av dem som kör pick-ups också lever ett aktivt friluftsliv och är inom Thules segment.

Oräknat reaförlusten från snökedjorna skulle målet om en rörelsemarginal på 15 procent nästan infrias i år och i Aktiespararens prognos för nästa år räknar vi med att bolaget når detta mål.

Det är bra men samtidigt finns det en risk för att det vi nu ser är vinster på toppen av en konjunktur, och skulle det visa sig stämma finns risken för lönsamhetsförsämringar framöver. Kostnaderna för råvarorna aluminium, stål och plast har till exempel sjunkit. Råvaror har en tendens att fluktuera prismässigt över tid.

Aktien kan inte sägas vara billig. Företagsvärdet uppgår till 12 miljarder kronor vilket ger en multipel (EV/EBIT) räknat på rörelseresultatet på 13,7. Det känns rimligt, men är inte lågt.

Aktieutdelningen delas upp på två tillfällen, vilket är bra. I år blev det en krona i april och ytterligare en krona i början på oktober. Policyn är att dela ut minst 50 procent av vinsten över tid. Direktavkastningen enligt prognos på strax under 3 procent känns rimlig men är inte heller något att ”kasta sig över”.

Balansräkningen har hög soliditet på över 40 procent med en okej skuldsättning efter en rekapitalisering inför
börsinroduktionen i fjol. Viss varningsflagg kan dock höjas för att det egna kapitalet uppgår till cirka 3,5 miljarder kronor samtidigt som goodwillposten på andra sidan balansräkningen ligger på 4 miljarder kronor och dominerar bland tillgångarna.

För aktien talar en fin organisk tillväxt. Thule har lyckats väl inom de nya produktområdena barnvagnar och vandringsryggsäckar.

Aktien har vid två tillfällen nosat på 110 kronor och har sedan maj gått mest sidledes vilket är starkt på en vikande börs. Det innebär också att annat blivit relativt sett mer intressant. Husqvarna till exempel, som följt index nedåt, handlas med p/e-tal på cirka 13 räknat på prognos för nästa år.

Det är frestande att ge köpråd på ett bolag inom sport- och fritidsbranschen som har högt tempo och surfar på starka trendvågor som far i rätt riktning. Men mot bakgrund av börsläget blir förhoppningen istället att försöka komma in lite billigare.

Aktiespararen ger rådet att avvakta och att istället försöka fånga bolaget i en svacka, för sådana brukar komma även för aktier i farten. Riktkursen på tolv månader är 110 kronor.

Publiceringen sker i samarbete med tidningen Aktiespararen där Gösta Carlberg är analytiker.

Företaget

Thule Group är ett sport- och friluftsbolag med huvudkontor i Malmö som är världsledande inom marknaden för räcken och hållare för packning och sportutrustning och ett ledande bolag inom övriga friluftsprodukter och väskor. Bolaget säljer sina produkter i 136 länder, främst under varumärkena Thule och Case Logic.

Ledning

Vd Magnus Welander äger 636 990 aktier till ett värde om cirka 75 miljoner kronor.

Nyckeltal

Miljoner kronor 2014 | 2015p | 2016p

Försäljning: 4 693 | 5 480 | 5 800

Rörelsemarginal, %: 12,8 12,5 15,2

Vinst per aktie, kr: 2,3 | 4,8 | 6,3

P/E-tal, (kurs 117 kronor): – | 24 | 19

Direktavkastning, %: – | 2,6 | 3,0

2 åsikter

PLUS. Nordea anser att Thule-aktien handlas med en rabatt på 10 procent jämfört med aktier i snarlika, internationella företag och tillsammans med goda utsikter för lönsam tillväxt och snabbt stigande utdelning är ritkursen 120 kronor. Köp.

PLUS. Danske Bank tror försäljningar talar för ett höjt marginalmål och att frigjort kapital kan användas till förvärv som stärker den strategiska positionen. Riktkurs sätts till 120 kronor. Köp.

Fortsätt läsa:

Cred & Källa: Bra rull – men dyr aktie


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *