Trög start, för långt, men när Henrik Dorsin är på scen som någon av sina åtta figurer, då lyfter det.Det här är ju Henrik Dorsins show.Historien utspelar sig 1907 och handlar om den unge mannen, som får veta att att han faktiskt är av en förnäm och förmögen släkt, men att det är åtta arvingar före, som kan ärva greve-titeln och slottet. Om han nu inte ser till att dödligheten hastigt ökar bland de åtta släktingarna.”A gentlemans guide to love and murder” är originaltitel på den här musikalkomedin från Broadway som leker med formen och musiken hos en operett från förra sekelskiftet. Det är skickligt gjort, snyggt iscensatt, parodiska kläder, många lustiga detaljer och en stark och mycket sångkunnig ensemble. Men publiken sitter där och väntar på Dorsin.För det är Henrik Dorsin, som spelar släktens åtta arvingar och han gör det med frustande lust och mycket humor.Han är skicklig, han talar konstiga dialekter, han tar vara på varje uttryck för att underhålla och ofta är det mycket roligt. Alla blixtsnabba klädbyten är förstås också en del av showen och ibland fladdrar mustaschen på svaj.Jag vet inte vad musikalens rättigheter säger, om man måste ha med allt, men jag hade absolut kapat 20 minuter av första akten. Särskilt inledningen som är ett utdraget sjungande förspel som kunde berättats mycket snabbare.Andra akten är kraftfullare och har högre tempo, några av ensemblens sångnummer är mycket bra genomförda, och slutet har en liten knorr, som muntrar upp.Men behållningen, det är att se Henrik Dorsin i olika skepnader genomför åtta burleska dödsscener. GentlemannenOscarsteatern, StockholmVAD: Amerikansk musikalkomedi ” A gentleman’s guide to love and murder”, premiär i New York 2013. Av Steven Lutvak, Robert L Freedman.VEM: Henrik Dorsin (i åtta roller), Andreas T Olsson, Suzanne Reuter, Emmi Christensson, Sara Jangefeldt. Regi: Markus VirtaSPELAS: Hela våren.
Läs mer här:
Cred & Källa: Henrik Dorsin är den stora behållningen
Lämna ett svar