Företaget motiverar särbehandlingen med att kunder i USA kan tvingas vänta längre på en lösning, eftersom biljätten måste komma överens med myndigheterna om åtgärder i spåren av avgasskandalen.
VW erkände i september att bolaget har manipulerat mjukvaran i flera bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester. Runt 11 miljoner fordon i världen berörs, bland dem 8,5 miljoner i Europa. I Sverige handlar det om 224 746 bilar.
EU:s industrikommissionär Elzbieta Bienkowska riktade i ett brev i förra veckan en rad krav till VW-chefen Matthias Müller, bland annat samma villkor för VW-ägare i Europa som i USA. På torsdagen träffades de i Bryssel. Efteråt sade Müller att företaget i Europa koncentrerar sig på reparationer och service, och att situationen i USA och Europa inte automatiskt kan jämföras.
I ett uttalande från EU-kommissionen hette det att Elzbieta Bienkowska upprepat åsikten att EU-konsumenter bör behandlas på samma sätt som bilköparna i USA. Matthias Müller lovade att återkomma till EU-kommissionen i frågan, enligt uttalandet.
Läs mer:
Cred & Källa: VW: Ingen kompensation till Europa
Lämna ett svar