Succénudlarna blev hans största motgång

Nestlés Indienchef Etienne Benet. Foto: Saurabh Das/AP

När Etienne Benet tillträdde som chef för världens största livsmedelföretag i världens näst största land trodde han nog att han hade det mesta ordnat. Han hade gjort internationell karriär inom Nestlé där han började som internrevisor inom företagets franska del och han hade en produkt med enastående popularitet.

På hösten 2013 fick Etienne Benet ta över ledningen för Nestlé på den indiska jättemarknaden. På varumärkespaletten fanns Maggi med snabbnudlarna som snabbt hade blivit en jättesuccé i Indien. Nu har samma snabbnudlar blivit en stor och illröd bock i kanten för Etienne Benet som får åka hem till Europa och ett jobb på huvudkontoret i Schweiz.

Etienne Benet efterträds av Suresh Narayanan som kommer från jobbet som chef för Nestlé i Filippinerna.

Vad var det då som hände? Jo, i maj i år rapporterade livsmedelsmyndigheten i delstaten Uttar Pradesh höga halter av bly i Maggis snabbnudlar, Nestlés flaggskeppsprodukt i Indien. I stället för att gör en pudel, be om ursäkt och ta itu med problemet valde Nestlé att gå till domstol för att försvara sin rätt att fortsätta att sälja snabbnudlarna.

Det var först nyligen som Nestlé meddelade att man ska förstöra snabbnudlar till ett värde av omkring 50 miljoner dollar.
Maggis snabbnudlar som man kokar på två minuter skapade en veritabel matrevolution när de lanserades i Indien 1983.

Snabbmat hade dittills varit ett närmast okänt begrepp i det stora landet. Och timingen var perfekt, allt fler indier hade börjat utbilda sig och flytta till städerna. De började leva mer västerländskt präglade urbana liv och hade inte tid för långkok.

Ännu viktigare blev snabbnudlarna för alla de kvinnor som hade börjat arbeta utanför hemmet och som nu blev dubbelarbetande. Snabbnudlarna från Maggi gjorde livspusslet något lättare och ”Maggi Mom” eller ”Maggimamman” blev ett begrepp.

Nudlarna förknippades med ett frihetsbudskap för den moderna indiska kvinnan och på 30 år har Maggis nudlar skapat en stor marknad som till mer än 80 procent behärskas av just Maggi.

Nestlé lovar att nudlarna snart är tillbaka på butikshyllorna. Vad Indiens konsumenter då tycker om Nestlés slogan ”Good food, Good life” återstår att se.

Profil | Etienne Benet

  • Jobb: Nestlés huvudkontor i Schweiz.
  • Karriär: Har en masterexamen inom jordbruksteknik. Kom till Nestlé i Frankrike 1989 där han började som internrevisor. Han påbörjade sin internationella karriär på Nestlé i Egypten där han vart fabrikscontroller. Han har också arbetat på Nestlé i Gabon, Sri Lanka, Nigeria och Ghana.
  • Aktuell: Efter en framgångsrik internationell karriär har han nyligen blivit kallad till ett jobb på Nestlés huvudkontor i Schweiz. Bakgrunden är skandalen kring rapporterade höga blyhalter i företagets snabbnudlar i Indien.

Läs mer här:

Cred & Källa: Succénudlarna blev hans största motgång


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *