Wegelius förändrade svenska tv-världen


Först krossade hon tv-monopolet.Sedan bytte hon sida och räddade SVT som höll på att förlora matchen mot reklamkanalerna.Annie Wegelius satte mer än någon annan sin prägel på det svenska medielandskapet de senaste 30 åren.– Hon var med från starten på TV3 och har betytt oerhört mycket för hela tv-branschen, säger forna kollegan Robert Aschberg.TV3 var den första kommersiella tv-kanalen i Sverige och förändrade tv-landskapet för alltid. Den bröt SVT:s monopol som format generationer av svenskar, först i en enda svartvit kanal, sedan i två färgkanaler.Reklam-tv var det mest förbjudna i Sverige, men Jan Stenbeck kringgick förbudet genom att sända från London när han startade TV3.Annie Wegelius var det första ansikte som mötte tittarna i den nya tv-kanalens premiärsändning på nyårsafton 1987. Hon var programchef och hade tillsammans med de andra pionjärerna fått sju månader på sig att dra i gång kanalen.– Vi fick en chock när vi förstod hur snabbt Jan Stenbeck ville att vi skulle trumma i gång, sade hon senare till Expressen.Annie Wegelius.Foto: OLLE SPORRONGI första TV3-inslagetI TV3:s första inslag ses Annie Wegelius springa omkring i London. Idén är att hon är på väg till kanalstarten och nästan kommer för sent.– Man plåtade mig springande på Oxford Street med olika resväskor och in och ut ur taxibilar. Sen går jag omkring med åttiotalsfrilla och grön taftkjol och försöker se jäkligt seriös ut, berättade hon för TT. 650 000 tittare i Skandinavien kunde se TV3 denna nyårsafton, men det är oklart hur många som verkligen utnyttjade möjligheten. Men de som tittade fick se en historisk nyhet.– Något som var alldeles speciellt var när vi bevittnade den första reklamfilmen som gick ut över Skandinavien. Jag tror det var Toy eller Juicy Fruit, sade Annie Wegelius.Den nya kanalen öste på med pratshower, tävlingar och lätt underhållning. Robert Aschberg var frontfigur, men bakom kulisserna styrde Annie Wegelius. Gjorde tv-revolutionHon var bara 27 år och tillsammans med Aschberg, Gert Fylking och de andra i TV3-gänget gjorde hon medierevolution. Aschbergs prutt-tv var kanske inte högkultur, men de svenska tittarna älskade sin nyvunna frihet. Mäktiga SVT skakades i sina grundvalar. Sedan kom TV4 och en lång rad kommersiella kanaler – och resten är tv-historia.– Vi var ju pionjärer, vi startade allting från början. Det fanns ingen reklammarknad, det fanns inga annonsörer, det fanns inga producenter som hade gjort något utanför SVT. Vi ritade kartan medan vi sprang. Och vi fick springa så otroligt fort – vi startade hela kanalen på knappt sju månader, sade Annie Wegelius till TT.Annie Wegelius, när hon blev ny programdirektör på SVT.Foto: LARS LINDQVIST / DNTjugo år senare gick hon över till det före detta monopolet, som hon själv krossat. Hon blev programchef på SVT och hjälpte bolaget ur en djup kris. Aschberg kallade henne ”tv-drottningarnas tv-drottning”.Programledaren Robert Aschberg sörjer nu sin forna kollega. – Jag visste att hon varit sjuk länge, men jag hoppades så klart att hon skulle rida ut det. Hon var ju med från starten på TV3 och har betytt oerhört mycket för hela tv-branschen. Hon var en väldigt vänlig och trevlig person, säger han. Annie Wegelius stannade bara fyra år på TV3. Hon bildade 1990 det egna produktionsbolaget Wegelius Television.– Det var en läroperiod som var helt unik. Jag var en av de första som klev in på TV 3 och fyra år senare blev jag en av de första som klev av. Då kunde jag något som väldigt få i Sverige kunde. Det är svårt att förstå i dag, men det var en helt annan tid. Det fanns ingen i Sverige som hade gjort kommersiell tv, sade hon till Dagens industri.Eget produktionsbolagOckså i den nya verksamheten var hon pionjär. Det fanns nästan inga självständiga tv-produktionsbolag i Sverige. Hon åkte världen runt och letade upp nya tv-format, hon producerade eget material. Och levererade till de allt fler tv-kanalerna. Också TV4 fanns nu med på marknaden.Hennes bolag blev en plantskola för många blivande mediechefer. Efter sju år sålde hon företaget till Bonniers och blev ekonomiskt oberoende.Under det sena 1990-talet utvecklades Internet och den nya fantastiska IT-världen explosivt. En rad entreprenörer hakade på den nya boomen. Annie Wegelius bestämde sig för att lämna kommersiell tv och i stället ägna sig åt digital folkbildning.Annie Wegelius tillsammans med Maria Borelius.Foto: WEINE LEXIUSTillsammans med vännen Maria Borelius, vetenskapsjournalist och senare handelsminister under åtta dagar i oktober 2006 i Fredrik Reinfeldts första regering, bildade hon 1997 K-World som skulle ge utbildning som underhållning på nätet. Tungviktare i näringslivet som familjerna Rausing och Wallenberg satsade tillsammans med mindre investerare hela 750 miljoner kronor på deras projekt. Företaget fick sändningstillstånd just för att det fokuserade på folkbildning.Kraschade när IT-bubblan sprackMen K-World – och de satsade miljonerna – försvann i den stora IT-kraschen runt millennieskiftet år 2000. IT-bubblan sprack och mängder av entreprenörer över hela världen drogs med i det internationella raset. Anne Wegelius sade senare till Dagens industri att hon inte hade dåligt samvete eftersom inga småsparare hade drabbats.– Jag är konceptdriven och gillar att sälja idéer som jag tror på, men det var ju faktiskt stora kompetenta riskkapitalister som gick in med kapital, sade hon.Efter haveriet hade hon tid att ägna sig åt sitt privatliv. Som 43-åring fick hon sitt första barn, dottern Carmen, och var föräldraledig.– Att hon föddes direkt efter var en stor lycka – och fördel. Väldigt många från den där IT-världen gick direkt in i något nytt när bubblan sprack. Jag kunde rulla barnvagn i skogen i ett år, sade hon till Svenska Dagbladet.Annie Wegelius.Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBLAnnie Wegelius drev en antikvitetsaffär under en tid tills hon 2007 fick ett erbjudande från SVT som hon inte kunde säga nej till. Landets stora public servicebolag ville att hon skulle bli dess programchef. Med ansvar för bland annat underhållning, fakta, dokumentärer, drama samt kultur- och barnprogram. SVT var i djup kris. TV4 hade gått i om kampen om vem som är den mest populära tv-kanalen. En rad andra kanaler pressade den tungrodda giganten.Gjorde ny revolution på SVTAnnie Wegelius startade genast en ny revolution. Som så många gånger tidigare i sin karriär. Hon satsar på underhållning, ofta lätt underhållning. Många i tv-huset och bland tv-kritikerna rynkar på näsan, men hon för SVT till en ny storhetstid. Den omåttligt populära pratshowen ”Skavlan” blir symbolen för den nya eran – som har kallats SVT:s starkaste sedan tv-världen öppnades för konkurrens.Redan 2009 gick SVT om TV4 som toppade popularitetsmätningarna sedan 1995. SVT1 vann kampen med 32,3 procent av tittarnas röster.Annie Wegelius tillsammans med Kalle Moraeus.Foto: DAVID SICA / STELLA PICTURES– Vi är halvvägs på väg in i en process. Det finns alltid saker att jobba på. Det handlar om en balansgång mellan samhällsnytta och underhållning för publiken. Just nu är vi bra på det, sade Annie Wegelius till Expressen den gången.Den omåttligt populära pratshowen ”Skavlan” blev symbolen för den nya eran – som har kallats SVT:s starkaste sedan tv-världen öppnades för konkurrens. Men Annie Wegelius satsade också på folkbildningsprogram. Efter sex år lämnade hon den utsatta posten 2013. ”Uppdraget att nå alla”– Vårt uppdrag är att nå alla och därför gör vi också kulturprogram med en lägre tröskel. Med en annan dramaturgi som kan tilltala andra än dem som tittar på kulturens vanliga programformat. Alltihop grundar sig förstås på synen på uppdraget för public service och vår ambition att vara till för alla de 7,2 miljoner tittare som vi har under en vecka, sade hon till Dagens Nyheter efter sin avgång.Annie Wegelius får hederspriset på Kristallengalan 2016.Foto: OLLE SPORRONGFörra året fick hon Kristallens hederspris. Hon var själv med och instiftade Kristallen-priset 2005.Som ”Sommar”-pratare i P1 berättade Annie Wegelius 2014 att den bröstcancer som drabbades av 2009 – och som hon trodde var botat – hade kommit tillbaka.– Jag väljer därför att fortsätta leva mitt liv på det sätt som jag alltid har gjort …  Jag har aldrig varit bra på matematik. Det är äntligen en fördel nu då devisen måste bli: Räkna inte dagarna, låt dagarna räknas!, sade hon i programmet. Annie Wegelius blev 58 år.

Fortsätt att läsa här:


Cred & Källa: Wegelius förändrade svenska tv-världen