"Vi har jobbat på att göra TV4 Play till en go to-destination"

Inloggningen har möjliggjort för TV4 Play att skapa personaliserade tv-upplevelser – och få tittarna att stanna kvar. Det säger TV4:s operativa chef Mathias Berg.

Tidigare idag kunde Dagens Media berätta om svenskarnas tv-tittande såg ut under 2017.

MMS siffror visar bland annat att TV4-gruppen nådde sin högsta andel någonsin, med över en tredjedel av allt tittande i huvudmålgruppen 15-64. Av den totala tiden på drygt 2 timmar och 20 minuter ägnade den genomsnittlige tv-tittaren drygt 45 minuter åt TV4-Gruppens kanaler.

Samtidigt tog TV4 Play över hälften av all tittartid på de MMS-mätta AVOD-tjänsterna.

Mathias Berg, operativ chef för TV4 och C More, är mer än nöjd med TV4:s 2017.

– Det är givetvis häftigt på alla sätt och vis. Först och främst är det enormt tillfredsställande att konsumtionen av rörlig bild ökar, oavsett om det gäller drama, sport eller nyheter. Detta tycker jag är något för alla i branschen att glädjas åt – att rörlig bild står sig starkt i ett nytt, fragmenterat medielandskap, säger han till Dagens Media.

– Om man dyker ned lite mer i siffrorna så är jag enormt nöjd med vår konsumtionsutveckling. Att ha över 50 procent av den digitala avod-konsumtionen som mäts av MMS är fantastiskt. Att vi når 3,8 miljoner inloggade användare på TV4 Play likaså. Precis som förra året sätter vi nytt rekord i vår linjära andel på gruppnivå. I en rörlig marknad som växer är det enormt tillfredställande att vi utgör en stor och växande andel.

Vad ligger bakom TV4 Plays framgångar?

– Här ska jag vara tydlig och säga att det är hälften av all AVOD-tittartid som MMS mäter, så det är ju exklusivt SVT. Men den ena anledningen till att vi lockar publiken är givetvis att vi jobbar extremt hårt med vårt innehåll, att vi lägger fokus på det lokala och vår generella inställning att jobba med plattformsoberoende beställningar. Allt innehåll ska kunna leverera både linjärt och digitalt. Det andra är att vi har jobbat hårt med att göra TV4 Play till en go to-destination, istället för ett ställe du går till för att du missat något i den linjära tablån. Inloggningen var ett viktigt steg för att kunna göra en bättre, och mer personaliserad tv-upplevelse. Oavsett hur vi vrider och vänder på det sysslar vi med kommersiell verksamhet, och när det gäller tv är det spenderad tid som definierar din affär.

Hur mycket har inloggningen betytt för att få tittarna att stanna kvar?

– Inloggningen är en avgörande skillnad både mellan gamla och nya TV4 Play och mellan oss och våra konkurrenter. Den utgör en liten tröskel för att komma in, men på andra sidan tröskeln kan vi till skillnad från alla avod-konkurrenter erbjuda en konsumtionsupplevelse anpassad efter dig och inte din granne. I den enormt innehållsrika värld som TV4 är, tillsammans med Sjuan och TV12, kan vi skapa en perfekt tv-kväll för nästan alla.

Hur ska ni göra för att hålla i det här 2018?

– Det finns ju den här gamla devisen; om det inte är trasigt, försök inte laga det. Vi kommer fortsätta att satsa ursinnigt på svenskt innehåll. Vi har ett jättespännande 2018 framför oss, med både riksdagsval och fotbolls-VM, ett antal gamla underhållningsformat som Så mycket bättre, Idol och Let´s Dance, och vår nya, stora lördagsunderhållning med Petra Mede. Dessutom kommer vi givetvis fortsätta att utveckla TV4 Play som en go to-destination.

När det går såhär bra – finns det någon risk för att ni blir bekväma?

– Nej, verkligen inte. Vi har en stor portion ödmjukhet i det här, och om man jämför med Facebook och Youtube på global nivå är vi ju väldigt små. De här siffrorna inkluderar inte dessa två aktörer. Så vi är ödmjuka inför de utmaningar som vi har framför oss.

Fortsätt att läsa här:


Källa: "Vi har jobbat på att göra TV4 Play till en go to-destination"


Publicerat

i

,

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *