Succésäsong för Idol – över 1,1 miljoner såg Idolfinalen

I fredags såg 1 440 000 tittare resultatshowen och Chris Kläfford vinna Idol 2017 i ett fullsatt Globen. Huvudsändningen sågs av 1 150 000 tittare linjärt och hade över 353 000 strömstarter i TV4 Play under helgen.

– Vi är självklart otroligt stolta över fredagens final. Det var en utmärkt avslutning på en fantastisk säsong där vi visat att Idol nu är tillbaka med besked. Under säsongen har vi haft åtta program över miljonen och nu börjar vi planera för Idol 2018, säger Jonathan Nordin, exekutiv producent, TV4.

Huvudsändningen som leddes av Pär Lernström och Gina Dirawi sågs av 1 150 000 tittare vilket innebär en rating på 12,3 procent i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år, och en andel på 34,6 procent. Resultatshowen sågs av 1 440 000 tittare med en rating på 15 procent och 55,3 procent andel.

Idol 2017 i siffror

Auditionturnén levererade den starkaste starten både linjärt och digitalt för Idol sedan 2013. Alla 12 programmen hade en andel på över 32 procent och som bäst nästan 42 procent i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år. Av de tolv programmen levererade 11 av dem en bättre andel än 2016.

Alla fredagsfinaler har i år (förutom den 10 november då Sverige spelade fotboll mot Italien) slagit fredagsfinalerna från 2016 när det gäller antal tusentals tittare i 3+. Alla fredagsfinaler har andelsmässigt i TV4:s målgrupp 15-64 år slagit 2016.

Samtidigt fortsätter Idol att växa digitalt både på TV4 Play och C More. Antalet strömstarter per avsnitt, samt den strömmade tiden, har ökat markant jämfört med fjolåret. Fram till vecka 47 rörde det sig om en ökning med drygt två miljoner strömstarter på avsnitt. Den strömmade tiden denna säsong ökade med 40 procent till 3 600 000 strömmade timmar.

Idol 2017 når även rekordnivåer i sociala medier, med tiotusentals nya följare på Facebook, Instagram, Snapchat, Musical.ly, Youtube med mera. Bara under hösten nådde Idol drygt 51 miljoner views och en tittartid på drygt 103 miljoner minuter på YouTube, jämfört med fjolårets 33 miljoner views och 65 miljoner minuter.

– När vi summerar Idol-året 2017 kan vi konstatera att digitala räckvidden aldrig varit större. Vi slår tidigare digitala siffror både på TV4 Play och C More samtidigt som vi fortsätter engagera på externa plattformar, säger David Lillemägi, digital producent, TV4. 

Alla siffror om Idolfinalen är preliminära uppgifter från MMS. Digitala siffror från ComScore.

Fortsätt läsa:


Källa: Succésäsong för Idol – över 1,1 miljoner såg Idolfinalen


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *