Spotify-succé för Idol och vinnaren Liam


Fullsatt Globen – och miljonpublik.

Nu fortsätter framgångarna för Idol 2016, och vinnaren Liam.

Ericsson Globe var fullsatt. Och i tv-sofforna bänkade sig över en miljon tittare för att se Liam Cacatian Thomassen, Charlie Grönvall och Rebecka Karlsson göra upp om titeln i Idol 2016.

- Vi är glada att ha haft över miljonen som tittade på Idolfinalen med ett fullsatt Globen. Men visst hade vi hoppats på mer och det är såklart tråkigt att vi tappat jämfört med tidigare år, säger Clara Tengbom, exekutiv producent.

Framförallt är det de yngre tittarna som funnit Idol. Förutom att vara ett digitalt framgångskoncept ökar andelen yngre tittare även linjärt.

- Vi ökar dock i andel hos de yngre tittarna i 15-39 vilket känns bra inför nästa säsong. Vi är också fortsatt starka digitalt och Liam gör redan succé på Spotify. Vi ska nu utvärdera årets säsong och ladda om inför 2017, säger Clara Tengbom.

SE MER: Liams första reaktion efter segern i Globen.

Digitalt handlar det om en massiv tillväxt, där spenderad tid på Youtube ökat med 20 procent, fanskaran på Facebook vuxit till över 200 000 personer och nya kanaler som Musical.ly växt fram till Sveriges största inom sin genre på bara några veckor.

Dessutom är det som står i huvudfokus – musiken – hetare än någonsin.  Den slutliga vinnaren Liams originallåt Beautiful silence tog sig in på topp 50 tidigare under säsongen, och har i skrivande stund spelats över 800 000 gånger i Spotify.

Vinnarlåten Playing with fire är inte sämre. Den ligger i skrivande stund på plats sex på den svenska topplistan hos streamingtjänsten, och är utvald av Spotify som en av låtarna i spellistan ”Hits idag”.

- Det är fantastiskt, och historiskt tror jag aldrig vi sett detta ske med en Idol-vinnare, säger Frida Rydman på skivbolaget Universal.

Är nästa Idol? Nu kan du ansöka med videoaudition till Idol 2017.

Fortsätt läsa:


Källa: Spotify-succé för Idol och vinnaren Liam