Social design – från alla till alla

Inspirationsbild från Mokkasin, från Sofia Janssons eget hem, tänkt att fungera som inspiration för hennes bloggbesökare. Foto: Mokkasin


Inredningsbloggar och sociala sajter som Pinterest och Facebook har ritat om kartan för småskaliga designers och nätbutiker, som i sociala medier funnit nya marknadsförings- och försäljningskanaler.

Intresset för design blomstrar på nätet. Traditionella inrednings- och modemagasin har fått dela med sig av utrymmet till bloggare, och sociala nätverk som Facebook och Pinterest har blivit både ett forum för designintresserade och en värdefull marknadsföringskanal för den nya generationens webbutiker.

–Intresset för inredning har nästan säkert ökat tack vare det enorma inspirationsflödet som finns online. Alla kan inte vara proffs eller ha ett öga för hur man inreder ett trivsamt hem, men när nätet är fullt av tips och inspirationsbilder så törs fler försöka, säger Maria Soxbo, frilansjournalist som driver inredningsbloggen Husligheter på Elle.se.

En butikstrend på nätet är större webbutiker som fungerar som ett paraply för mindre designers. Tongivande bland dessa är amerikanska Etsy.com. Butiken har några år på nacken, men har sett en enorm tillväxt de senaste två åren. I dag samlar sajten över 800000 hantverkare från hela världen, som bjuder ut allt från handtillverkade kläder och designföremål till vintagefynd.

Succén har fått lokala efterföljare, bland annat Signerat, där svenska hantverkare säljer sina alster.

Enligt Maria Soxbo har sociala medier som Pinterest och nätverk som Etsy radikalt förändrat möjligheten för okända designers att nå ut.

–Jag kan sitta hemma i Sverige och kika på fina kuddar som en tjej i Kanada sytt, det är svårt att se hur jag ens hade fått vetskap om dem om inte mötesplatser som Etsy hade funnits. Säljare som lägger tid på att ta fina bilder på sina produkter kan snappas upp av bloggare som i sin tur sprider vetskapen om dem vidare, och på så sätt når de allt fler.

På sin egen blogg tipsar Maria Soxbo ofta och gärna om designprylar hon hittar via nätet. En svensk webbbutik hon flera gånger lyft fram är Little Cute Mokkasin. Butiken startades förra året av Sofia Jansson, som även driver inredningsbloggen Mokkasin.

Butiken är liten, och trots att den bara har ett drygt halvår på nacken har marknadsföring aldrig varit ett problem för Sofia Jansson. Kunderna hittar henne. Främst via bloggen, men också via Facebook och Pinterest, där många kommer i kontakt med hennes produkter via de inspirationsbilder hon själv publicerar i sin blogg. Fotografierna, som visar interiörer och vardagsföremål från Sofia Janssons eget hem, har blivit något av ett signum för Mokkasin.

–En stor fördel är att mina bilder snabbt sprids i bloggosfären och att de syns på många olika ställen. Andra bloggare har skrivit om bloggen och butiken i olika sammanhang, vilket har gett mig all marknadsföring jag behöver.

För Sofia Jansson är nätet inte bara ett sätt att nå nya kunder. Hon får också tips via bloggkontakter om en hel del av de prylar hon säljer i butiken. Hon blir förstås också kontaktad av formgivare och leverantörer, som genom hennes blogg kommit i kontakt med butiken.

Att ständigt ha en pågående kommunikation med kunder och bloggläsare ger henne också en hel del idéer.

–Genom att ha en dialog med läsarna får man snabbt en känsla av vad som gäller just nu. Jag kan märka av ett intresse för en stil eller en form som jag sedan kan överföra till allt från vilka produkter jag tar in till hur jag designar förstasidan i nätbutiken.

Sofia Jansson är dock noga med att framhålla att hon inte använder bloggen som en reklampelare, utan som ett eget forum som drar läsare för dess egen skull.

–Jag har frågat mina läsare om man uppfattar bloggen som annonspelare, vilket man inte gör, men indirekt är det ju så att de som gillar min blogg uppskattar min butik. Bilderna ger samma inspiration som bloggen. Och det är den feedback jag ofta får om butiken – att bilderna inspirerar.

Se mer här:

Social design – från alla till alla


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *