Sanna Nielsens svar på rasist-kritiken: ”Jag blir förbannad”

Efter en bild på Instagram hoppade följarna på Sanna Nielsen.Artisten anklagades bland annat för att vara rasist. Nu svara Nielsen på kritiken på sin blogg.”Det är så långt ifrån den jag är. Det tror jag också att de flesta av er vet”, skriver hon.Bilden föreställer artisten och programledaren Sanna Nielsen, 32, i några av sina scenkläder från föreställningen Oscarsrevyn som hon spelar i under hösten.I kommentarsfältet skrev Nielsen följare att hon, genom bilden, spred rasistiska stereotyper och nidbilder.Nu har artisten svarat på anklagelserna i ett blogginlägg med rubriken ”Jag blir förbannad”.”Idag blev jag kallad rasist på sociala medier. Jag trodde aldrig att den dagen skulle komma, då det är så långt ifrån den jag är”, skriver hon på sin blogg.Sanna förstår följarnas reaktioner men skriver att bilden är tagit ur sitt sammanhang, följt av en förklaring av vad numret och revyn handlar om.”Numret handlar om precis det som folk reagerar på. Numret handlar om sådant man inte ska skämta om. Hela föreställningen handlar om en fördomsfri värld, där alla individuella delar tillsammans bildar något större och vackert. Där alla är välkomna”, skriver hon.Hon påpekar även att hon sjunger en sång i slutet av föreställningen som berör just detta ämne.”Jag önskar så att innan man postar sina kommentarer kring en bild som har texten ”Vi säger tack för en fantastisk revy-vecka” att man kollar av fakta innan man anklagar mig för att exempelvis vara rasist”, skriver hon.Istället ber hon sina följare att fråga henne varför hon var klädde sig så.”Att fråga och be om ett svar brukar oftast leda till något bättre än att anklaga någon direkt”, står det på bloggen.Nöjesbladet har varit i med Sannas manager Lotta Liljefjäll som hänvisar till bloggen.LÄS OCKSÅRaseriet mot Sanna Nielsen: ”Rasistisk mobbing”28 november 201617:09

Cred & Källa: Sanna Nielsens svar på rasist-kritiken: ”Jag blir förbannad”

Publicerat

i