Så var torsdagens repetitioner i Wien


Idag var det dags – då repeterade Måns Zelmerlöw i Wien för allra första gången på scenen i Wiener Stadthalle! Men innan dess fick fyra andra länder också repetera för första gången på scen. Poplight var på plats i presscentret och följer repetitionerna direkt. Här kan ni läsa allt som hände under dagen!

kjell-mello-095Idag fortsätter repetitionerna inför årets Eurovision Song Contest i Wien och idag är det den andra halvan av den andra semifinalen som ska få repetera på scen. Poplight är på plats i Wien för att följa dagens repetitioner och här kan ni läsa allt om vad som händer på repen.

Varje artist får cirka 30 minuters reptid på scen, vilket innebär att de hinner köra igenom sitt nummer tre-fyra gånger. Det här är första gången som vi får se hur deras scennummer kommer att se ut. Redan från första repetitionstillfället ska alla artister ha på sig sina scenkläder som de tänker ha under sändning.

Måns Zelmerlöw repeterar också idag för första gången. Han går på scenen kl 15:50.

De repeterar idag, tisdag 12 maj

12:00-12:30 – Israel
12:40-13:10 – Lettland
13:20-13:50 – Azerbajdzjan
14:00-14:30 – Island

(14:40 – 15:40 – paus)

15:50-16:20 – Sverige
16:30-17:00 – Schweiz
17:10-17:40 – Cypern
17:50 – 18:20 – Slovenien
18:30-19:00 – Polen

9. Israel / ”Golden Boy” – Nadav Guedj

Under första genomgången av ”Golden Boy” märks det att Nadav Guedj är rejält nervös när han ställer sig på scen. 90% av framträdandet går till att han stirrar ner i scengolvet och när han väl tittar upp så hittar han inte bland kamerorna. Han är ackompanjerad av tre dansare och två körsångare på scenen. Dansen kanske inte är den mest tighta dansen vi sett.

För varje genomgång som han gör av låten blir Nadav allt mer och mer sliten. Framåt slutet när han säger den legendariska repliken ”OK, we gotta go, three minutes, bye bye!” så är han så andfådd att han knappt får ut några ord ur sig. Under sista genomgången har de slängt in en massa pyro och då är Nadav rejält sliten. Det ska bli oerhört spännande att se om han överlever en vecka till.

10. Lettland / ”Love Injected” – Aminata

Redan efter de första 30 sekunderna verkar det som att Lettland slår rekordet i flest klipp under ett helt Eurovision-bidrag. Det är så mycket kameraklipp, flashande ljus och märklig scenografi att man nästan blir lite åksjuk. Aminata har redan börjat utmana Nederländerna om årets fulaste scenkläder med en röd klänning som ser… ja, lite speciell ut.

Men hon sjunger ju helt OK ändå, så den biten klarar vi oss undan från… men det känns väldigt osannolikt att Lettland ska kvala sig till final. Det var för övrigt väldigt länge sedan de gick till final. Senaste gången var 2008. Vi får se, kanske 2016 blir deras lyckoår?

11. Azerbajdzjan / ”Hour of the wolf” – Elnur Huseynov

Azerbajdzjan har sedan de gjorde entré i tävlingen år 2008 satsat på Eurovision med unika och annorlunda scenshower, vilket har gjort dem till ett av de länderna som man alltid blir mest nyfiken av vilken scenshow de ska ha i år. I år levererar de en helt OK scenshow, men inte en lika ”mind-blowing” som till exempel 2013.

Elnur inleder låten med att ta första stämman och på bakgrunden ser vi en total solförmörkelse som ska vara i stora delar av numret. Efter halva första versen kommer en barbröstad dansare med sin ”ryggrad” på utsidan. Därefter kommer en kvinnlig dansare och båda dansarna gör en väldigt modern och avancerad dans.

Det kan nog vara den snyggaste dansen i årets Eurovision. Den är dessutom koreograferad av Ambra Succi, som koreograferade Euphoria 2012. Så ja, det är faktiskt lite Euphoria över dansen.

Om Azerbajdzjan vinner i år så tror jag inte riktigt det har med sången, dansen eller framträdandet överlag att göra… utan kanske… något…. annat?

12. Island / ”Unbroken” – Maria Olafs

Maria Olafs har slopat sina dansare från musikvideon och kör istället fullt ut med fem körsångare som står på scenen och körar. Hon har samma kläder på sig som i videon och hela scenen ser ut som om Jon Henrik Fjällgren skulle haft ifall han hade vunnit, med norrsken och allt.

Trots sin unga ålder så känner Maria sig hyfsat säker på scen. Det går igenom rutan och det bör inte vara några större svårigheter för henne att kvala sig bland topp 10. Enda grejen är bara att det inte händer särskilt mycket, sedan svajar hennes röst fram och tillbaka. Lyckas hon bara sätta allt så kvalar hon sig vidare utan problem.

13. Sverige / ”Heroes” – Ni vet vem

Så, det var det. Sverige håller låda som ESC-nation att alltid ställa till med problem för allt och alla när de drar ut på reptiden med 15 minuter. Alltid ska vi ställa till med problem… men det är helt okej för min del att vi håller klassen.

Så, hur gick det för Måns? Det var mycket problem med bildproduktionen när det kom in kameror i bild, när bilderna klipptes då de inte skulle klippas och överlag märkliga kameravinklar. Det är lite jobb som behövs göras på den fronten, minst sagt.Det märks dessutom att Måns har tagit lite ledigt från att repetera numret när han håller igen och ligger lite lågt… men sedan så har ju Måns en tendens att verkligen köra så det ryker när det väl gäller.

Så, hur kommer det gå för Måns? Tja… har vi tur så kanske vi kvalar oss till final. Nä, vi lär nog ta oss till final utan problem.

Så gick det för Schweiz, Cypern, Slovenien och Polen

Efter Måns Zelmerlöws repetition så fortsatte repetitionerna. Jag satt med halvt öga och tittade på repetitionerna då det fortfarande var mycket att diskutera om med Sveriges nummer, vilket har gjort att jag inte riktigt kunna uppdatera loggen här särskilt ofta.

Schweiz och Melanie René gjorde ett till synes godkänt rep. Det är en låt som på något sätt sätter sig när man hört den, vilket inte ska göra den helt uträknad. Det var en snygg scenografi med trummisar som rullade runt med sina slagtrummor på scenen. Nästan som Linus Svenning gjorde i Melodifestivalen tidigare i år.

Cypern och John Karyiannis har en skrällpotential med ”One thing I should have done”. Det är väldigt mycket Tom Dice (Belgien 2010) när han står helt ensam på scen och får honom att framstå som en liten plutt i den stora arenan. Enkelt, rakt och tydligt. Det här kan gå verkligen käpprätt åt skogen eller så kan det här gå riktigt bra.

Jag hann bara se Slovenien och Maraaya lite kort innan jag var tvungen att springa in på Sveriges presskonferens. Låten är rätt bra, men det känns lite töntigt att de ska ha på sig sånna stora svarta hörselkåpor till hörlurar i ett annat ganska så snyggt nummer. Det sticker ut, självklart, men räcker det för att det ska gå bra för dem i tävlingen? Tja… jag får se när de repar sen igen.

Polen kommer lite oväntat sist ut i semifinalen med Monika Kuszynska och hon gör verkligen en typisk Eurovision-ballad. Monika var en stor sångerska i Polen som sedan råkade ut för en olycka vilket gjorde henne rullstolsbunden. I sitt nummer har hon på sig en vit klänning med släp och en silvermålad rullstol som pimpats upp för tävlingen. På skärmarna i arenan visar de gamla arkivklipp från Monikas tid när hon var som mest aktiv och dansade, så det lär fiska lite sympati-röster. Känns inte som att det finns något utrymme för en skräll här.

I och med detta är de första repetitionerna för semifinalerna över. Imorgon ska alla bidragen i semi 1 repetera en gång till och på lördag repeterar alla bidragen i semi 2 en gång till. Jag har inte bestämt mig än för hur jag ska sköta bevakningen under dessa två dagar. Håll utkik helt enkelt på sajten så får ni se.


Fortsätt att läsa här:


Källa: Så var torsdagens repetitioner i Wien

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *