Privat WRC-Hyundai i rallysprint, Brynildsen/Fredriksson kör ERC, danskarna …

Det börjar röra på sig bland de begagnade WRC-bilarna av nyare snitt, tidigare har det mest varit Focus och Fiestor som synts i anmälningslistor plus ännu äldre Citroën, Subaru, Peugeot och Toyota. Mig veterligen är det därför första gången jag ser en anmäld Hyundai i20 WRC till en nationell tävling och detta i Tjeckien. Till deras sprintmästerskap har hemmaföraren Antonin Thustach anmält sig med bilen.
Vi här hemma anser oss ofta vara de som vet och kan bäst, sedan om det gäller rally, politik eller annat spelar mindre roll. Det vi gör och tänker är alltid det rätta men när man kollar anmälningslistan till det här tämligen anonyma mästerskapet och jämför med Rally-SM blir man betänksam om det verkligen är så. Här hemma kämpar SM-arrangörerna med tunna startfält och dessutom med många bilar som med små modifieringar kunnat köra Midnattssolsrallyt istället. I Tjeckien och deras sprintmästerskap var två WRC-bilar anmälda, en Skoda och så Hyundaien. Dessutom två Mitsubishi R4 och sedan hela 17 stycken moderna R5-bilar. Vad är det för fel på tjeckerna som inte fattar att det är Grupp H som gäller i rally…

*
Den här såg jag faktiskt inte komma, att norsk/svenska duon Eivind Brynildsen och Anders Fredriksson ansluter till ERC från och med Rallye Islas Canarias. I en R5 Fiesta från Autotek siktar Brynildsen på att hänga på i toppstriden trots att han hoppade Azorerna. I ERC får tävlingar räknas bort så loppet är absolut inte kört.
Paret missade även Rally Sweden och vintern har förflutit utan att någon större aktivitet utåt kunnat noteras från den norska talangen.i norska Parc Ferme avslöjade han dock att det fanns långt framskridna planer med både WRC och WRC2-starter under M-Sports flagg. Men när en tänkt sponsor drog sig ur rann projektet ut i sanden. Istället blev det ERC i en Fiesta från brittiska teamet Autotek och i ”Rally-EM” jublas det över att få ännu en toppförare till mästerskapet.

*
Är lite så där ”taggarna utåt” i dag och när jag kollade tidsschemat för DM1 Rally Horsens blir jag lite undrande varför sådant som är ren rutin utanför våra gränser betecknas som helt omöjligt på vår sida samma gräns. I danska mästerskapets premiär kör man knappt nio mil SS och totalt 22 mil. Start för superintressanta Jacob Madsen/Line Lykke Jensen i en nya Hyundai i20 R5 på sträcka ett är satt till strax efter ”frokost” alltså lunch eller klockan 12.30. Går allt som det ska står Jacob och Line Lykke i starten på sista sträckan drygt fem timmar senare. I Sverige är en sådan här tävling ett två-dagars projekt, knappt en liten RS på 20 kilometer special klaras av på fem timmar…

*
Tröttnar du på ägg och sill i påsk hälsar rallyshop.se genom Anders Åberg välkommen till ”Öppet Hus” i de nya lokalerna på Herkulesvägen 2 i Hässleholm. Anders vill inte bara visa upp de nya lokalerna utan företaget firar i år även 10 års jubileum vilket firas med olika erbjudande.
Klart att det var svårt att tro att utvecklingen skulle leda till detta på tio år. Snart är vi sex heltidsanställda och en beräknad omsättning på över 20 Miljoner kronor, berättar Anders
Dessutom kontrakt med ett av de mest igenkända varumärkena i världen med däckservice för Pirelli i WRC Rally Sweden och WRC Rally Finland samt GT4 Nordic European Cup och Rally SM 2018.
Att övertagandet av Pirellis rally och racingdäck betytt mycket för företaget står klart och Anders är väldigt glad över att ha fått förtroendet.
”Once in a lifetime” chans jag fått, helt klart, summerar SM-vinnaren i Otrimmat 2017.

*
I påsk är det som vanligt Bilsport-mässa i Jönköping Elmia och lika ”som vanligt” är det här som anmälan öppnar för Midnattssolsrallyt. Först att anmäla sig om jag förstått rätt var Jan Svensson, Ydre Mk med en BMW 2002 och i hasorna hade han klassikerprofilen Leif B. Anderssons röda Cortina. Mindre än sex timmar senare hade ytterligare 50 MSR-sugna anmält sig. En enda skåning så här långt, från Kristiastad kommer Clas Skoog/Rickard Rejnefelt men den här gången inte i den vita Porschen utan i en helt nybyggd VW 1303S och det är Regularity som gäller för Claas och Rickard.

*
Som bekant har jag inte bara Silver-Kadetten i garaget utan här finns även den äldre Opel Kadett A som det tävlades med fram till 2010. Efter lite kärlek från plåtdoktor Wessberg väntar nu lackering och efter detta väntar en oviss framtid för ”den ollonblå Opeln”. Sälja eller behålla det är frågan?
Men om jag nu säljer så tänker jag mig nog en prislapp någonstans mellan 4-500 000 kronor, trots allt en rally Opel.
Självklart skojar jag och anledningen till mitt ”skojeri” är att jag noterat att en holländare försöker sälja det som beskrivs som ”världens dyraste Saab V4”. Bilen det handlar om är en indisk gul V4 från 1974 som på bilmarknadssajten Classic Driver är till salu i vad som beskrivs som ”unikt rallyskick”. Säljaren skäms inte över att begära nästan en halv miljon för den ”unika” Saaben. Visst mätarställningen är låg knappt 1400 mil och bilen verkar också välbyggd men inte bättre än många av kompisarna som rullar i Klassiska Rallycupen/Midnattssolsrallyt. Att speciellt framhålla förlängda vindrutetorkare, rallydator och störtbur känns i mina ögon inte heller speciellt unikt.
Så klart är det upp till var och en att själv sätta pris på sina prylar, men en halv mille för en rally-Saab utan historia känns i mitt huvud lite i överkant. Kan tänka mig att släppa Kadetten för mindre än halva det begärda Saab-priset…

*
I går fick jag en ny idol efter att ha slötittat på nyheterna på SVT. Plötsligt kommer en dalmas ut ur rutan och framför en sång om takboxar och framförallt om dom som färdas under boxarna. När så jag googlar honom och hittar en annan låt med titeln ”Motorsåg och Falukorv” behövs inga ytterligare frågor. Lägger man så till vad han heter blir kärleken snabb och klockren, Billy Opel. Kan det finnas ett bättre namn för en artist?


Enkelt att glida över på ännu en ståpäslvarning Opels proffsiga film från ERC-premiären Azorerna. Gå in på You tube och slå in ”Opel Motorsport Worldwide | Best of Azores Rallye | FIA ERC Junior 2018”. Att se en Hörby-förare som jag följt sedan han var ”två lortar hög” i en sådan här film känns säkert lika rörande inte bara för mig utan även för alla andra som varit med på resan. Tårögd är förnamnet…

*
Annars började långfredagen med att göra reklam för Express-Specialen, deltävling ett i Södra BF:s RS-DM/Asfaltcup söndagen den 15 april. I år för första gången som rallyvarvlopp på Industriområdet i Hörby. Men helt ärligt, inte fick jag direkt några vår/asfaltskänslor när jag plumsade i snön och satte upp affischer…

Läs mer:


Källa: Privat WRC-Hyundai i rallysprint, Brynildsen/Fredriksson kör ERC, danskarna …


Publicerat

i

,

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *