Norge slår Sverige i fondspararskydd


Foto: Bjørn Sigurdsøn/TT

Det norska konsumentverket, Forbrukerrådet, vill ta storbanken DNB till domstol. Orsaken är att 137 000 sparare i aktiefonden DNB Norge, enligt Forbrukerrådet, har betalat 750 miljoner kronor för mycket i fondavgift.

Forbrukerrådet har beställt en egen utredning som, enligt myndigheten, visar att DNB Norge under många år har varit en så kallad dold indexfond. Det betyder att den har påståtts vara aktivt förvaltad men att den i själva verket är att likna vid en indexfond med mycket hög avgift.

”När data över lång tid indikerar låg grad av aktiv förvaltning så har kunden inte fått den tjänst han har betalat för”, skriver forskarna Petter Bjerksund och Trond Døskeland i analysen av DNB Norge, enligt ett pressmeddelande från Forbrukerrådet.

DNB fick redan i mars förra året kraftig kritik från den norska finansmyndigheten Finanstilsynet på grund av att förvaltningen i DNB Norge inte har varit tillräckligt aktiv. Sedan dess har kunder som vänt sig till DNB med krav på återbetalning av fondavgifter fått nej och nu har Forbrukerrådet meddelat DNB att man avser att föra saken till domstol.

DNB ska dessutom svara på frågor om ytterligare tre aktiefonder och myndigheten kan tänka sig att utvidga processen till att omfatta även dessa fonder. Mellan 2005 och våren 2015 har spararna i DNB Norge betalat cirka 1,8 procent av förvaltat kapital i fondavgift.

DNB har hela tiden hävdat att DNB Norge har varit aktivt förvaltat men också medgett att aktiviteten i fonden ”de senaste åren” har varit lägre än normalt. Fallet med DNB Norge har varit mycket omskrivet i Norge och är också ett internationellt uppmärksammat fall av dold indexfond.

– De här fonderna ska komma ut ur skåpet och säga att de är indexfonder, när det faktiskt är vad de är, säger Forbrukerrådets chef Randi Flesland.

I Sverige har Aktiespararna försökt få svenska myndigheter att starta en liknande process mot Swedbank Robur angående förvaltningen av de båda fonderna Allemansfond och Kapitalinvest. Bakgrunden var att Swedbank Roburs vd Tomas Hedberg, i en intervju med Svenska Dagbladet i november 2013, medgav att det båda fonderna inte varit tillräckligt aktivt förvaltade.

Både Allmänna Reklamationsnämnde, Konsumentverket och Konsumentombudsmannen har emellertid sagt nej till att driva en process mot Swedbank Robur.

Fortsätt läsa:

Cred & Källa: Norge slår Sverige i fondspararskydd