Livgivande framgångar för Vitrolife

Det västkustska medicinteknikbolaget Vitrolife rider en global megatrend med sina produkter för provrörsbefruktning. Bolagets framgångar har givit bolaget en mångmiljardvärdering. Frågan är om aktien kan stiga mer?

Foto: Tomas Oneborg

Vitrolife är ett medicinteknikbolag inom IVF, in vitro fertilisering, alltså provrörsbefruktning. Det är ett välskött bolag som har levererat stark tillväxt under god lönsamhet under flera år. Under 2016 kommer försäljningen vara ungefär 800 miljoner kronor. Strategin är klassiskt svensk – man vill sälja på kvalitet. Här ska inte priskonkurreras, det får andra göra.

Denna strategi har fungerat väl. Rörelsemarginalen ligger runt 28 procent och tillväxten har varit stabilt tvåsiffrig. Men framgången är ingen hemlighet. Aktien har hängt med hela vägen och börsvärdet är nu cirka 5,5 miljarder kronor efter en kursspurt senaste kvartalet.

Aktien handlas med ett p/e tal på 35. Det krävs övertygelse för att köpa en aktie till det priset. Värderingen förutsätter, som vi ser det, framgång på tre viktiga punkter. Vitrolife måste lyckas introducera ny teknik, integrera ett viktigt (danskt) förvärv och behålla positionen i Kina.

Ny teknologi tar ofta tid

Vitrolifes kärnaffär är att sälja så kallade odlingsmedier, vilket är en förbrukningsprodukt inom IVF. Här finns dock tecken på prispress och ökad konkurrens. Därför satsar Vitrolife sedan flera år på att introducera en ny, avancerad produkt kallad time lapse. Förra året förvärvade Vitrolife danska Fertilitech som har utvecklat en mer komplex time lapse produkt. Detta system är nu kärnan i satsningen. Time lapse-produkterna står idag för cirka en sjättedel av Vitrolifes intäkter. Potentialen är stor men så är även riskerna. Även om tekniken är bra så kan det ta lång tid innan klinikerna lägger beställningar.

Framtida förvärv?

Just nu integreras förvärvet Fertilitech. Det gäller att kombinera kreativ strategi och gnetig kostnadskontroll. Framgång här är avgörande för Vitrolifes aktie framöver. Lyckas integrationen bra så kan det vara startskottet på fler förvärv där Vitrolife aktivt driver konsolideringen av marknaden.

Kina – hot och möjlighet

Kina är redan idag världens största IVF-marknad och betydelsen lär öka. För att upprätthålla en tillväxttakt på mer än 10 procent de närmaste åren måste Vitrolife fortsätta växa bra i Kina. Detta samtidigt som man nu på allvar märker av konkurrenter som håller låga priser men vars produkter blir allt bättre.

Kvalitet ska kosta

”Framgång är ingen slump”, brukar det sägas och Vitrolife är verkligen ett imponerande bolag.
Om bolaget klarar av ovanstående utmaningar och kanske gör några intressanta förvärv så kan dagens värdering ledigt räknas hem. Man kan lätt tänka sig en ännu högre rörelsemarginal än dagens och som krydda finns alltid chansen/risken att Vitrolife blir uppköpt.

Men dagens höga värdering är känslig för minsta avvikelse. I vårt huvudscenario är vi lite mer försiktiga och räknar inte med succé på alla områden. Om Vitrolife ”bara” behåller dagens lönsamhet och tillväxttakt så ser aktien rätt dyr ut. Och sen finns det alltid ett pessimistiskt scenario där fallhöjden är mer brutal. Lite lägre tillväxt parat med lite marginalpress ner till ”bara” 24 procent samt därmed ett p/e-tal nedåt 20 skulle innebära att aktien närapå halveras.

Dagens kurs rymmer noll tolerans för bakslag trots att det finns flera källor till viss oro. Vitrolife som uppköpskandidat är en trevlig joker men frågan är om det räcker för att hålla uppe aktien.

Frågor till vd Thomas Axelsson

Hur ser marknadsstrukturen ut om 5-10 år?

– Marknaden går mot en konsolidering och det kommer bli färre men större aktörer.

Finns det trösklar som gör det svårt för IVF-klinikerna att byta leverantör av engångsprodukter?

– Det är inte kostnadsaspekten som är ett hinder vid ett eventuellt byte av leverantör utan det största hindret är om det finns en annan arbetsmetodik omkring användandet av produkten.

Hur går integrationen av Fertilitech?

– Det har varit en lyckad integration med ett bra samarbete mellan alla våra verksamheter. Vi har gjort en hel del på kostnadssidan under 2015 som en del i integrationsarbetet. Vitrolife arbetar kontinuerligt med att effektivisera bolagets processer och så kommer även att ske för Vitrolife A/S framgent.

Vad kännetecknar marknader där time-lapse har fått bäst fäste?

– Störst intresse är det där klinikerna arbetar målmedvetet med att förbättra de kliniska resultaten och att man samtidigt är beredd att utveckla sin arbetsmetodik. Jag tror att det finns förutsättningar för time-lapse på samtliga kliniker i framtiden men att det kommer gå olika snabbt på olika marknader. Storbritannien är den marknad i världen med högst penetration av time-lapse idag. Kina är en marknad som jag bedömer som mycket intressant för time-lapse framgent.

Läs fördjupad analys ↓

Läs mer:

Cred & Källa: Livgivande framgångar för Vitrolife


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *