Kreativa lösningar när unga lockas till nya jobb

Maria Larsson, 26 år, har precis bytt karriär och börjat jobba som telefonförsäljare hos Tre. Foto: Anders Ahlgren

Medan stora IT-bolag lockar med pingisbord, tv-spelshörnor och sociala aktiviteter väljer mobiloperatören Tre att satsa på kompetensutveckling – att viga ihop försäljning med entreprenörskap. Rent konkret innebär det att varje telefonförsäljare, som ofta är mellan 20 och 25 år, får gå i en entreprenörsskola som löper parallellt med jobbet.

– Att lära sig att arbeta med andra människor och att lära sig om försäljning är en otroligt viktigt del i entreprenörskap, därför har vi valt att viga ihop dessa två ämnen, förklarar bolagets vd Nicholas Högberg för SvD Näringsliv.

Entreprenörsskolan startade i augusti 2015. Första terminen är avverkad och bestod av totalt tre utbildningstillfällen: ”Det personliga varumärket”, ”Få dina pengar att växa” och ”Vinnarmentalitet”.

Utbildningen har haft både interna och externa föreläsare, som retorikexperter, säljare och även Unga Aktiesparare som bland annat pratar om hur man ska tänka inom privatekonomi.

Jazen Issa, 22 år, har jobbat som telefonförsäljare cirka sex månader och går entreprenörskolan. Foto: Anders Ahlgren

Jazen Issa, 22, och Maria Larsson, 26, som har läst första terminen, är några av medarbetarna som lockats av idén att fördjupa sina kompetenser inom entreprenörsskap.

– Jag är tidigare utbildad bilmekaniker men tyckte att ett jobb inom sälj vore roligt så jag bytte bana. Jag tycker att det är väldigt lärorikt och framför allt inspirerande att i entreprenörsskolan få höra hur andra har kommit dit de har kommit och nått dit de har velat nå, säger Jazen Issa.

Maria Larsson tycker att skolan är inspirerande och att det också hjälper henne i arbetet.

– Jag är utbildad ekonom och har tidigare jobbat inom banksektorn. På entreprenörsskolan får jag alltid den där lilla extra drivkraften som gör att jag tänker till lite extra. Hur andra startade sina karriärer och hur deras framgångsresa sett ut. Det visar att alla vägar är inte spikraka, säger Maria Larsson.

Karriärexperten Charlotte Hågård ser mobiloperatören Tres initiativ som en unik del i en framväxande trend. Att företag satsar på att bygga en stark företagskultur för att locka unga och smarta personer till sina jobb.

– Eftersom många arbetsgivare fiskar efter kompetenser i samma talangpool behöver företag vara väldigt mycket mer kreativa. Det som 3 gör är ett väldigt smart sätt att både locka med något som faktiskt utvecklar dem och ger dem något som de kan använda framöver, säger Hågård till SvD Näringsliv.

Nicholas Högberg, vd på mobiloperatören Tre, har fått bra respons på entreprenörsutbildningen. Foto: Anders Ahlgren

Och strategin har gett resultat. Enligt vd:n Nicholas Högberg har entreprenörsskolan bidragit till att rekrytera fler personer och de som har börjat trivs också bättre. Därför har de bestämt att satsa mer på programmet, fördjupa utbildningen och höja kompetensen.

– De ser ett större syfte och förstår att det här kan ge någonting annat. Det har än så länge funkat jättebra, säger han och fortsätter:

– Jag kan tänka mig att föräldrar säger till sina barn ”akta er för att bli telefonförsäljare”. Det är ingen som drömmer om att bli det. Däremot drömmer många om att bli entreprenörer i dag. Att jobba som telefonförsäljare och samtidigt få möjligheten att bli entreprenör kan vara en otroligt bra inkörsport på arbetsmarknaden.

Nicholas Högberg säger att han själv är medveten om att en investering i en ny medarbetare också kan sluta med att denne söker sig till andra områden efter kompetensutbildningen. Men det bekymrar inte vd:n.

– Många unga människor är rörliga, man vill testa nya saker och det uppmuntrar jag. Det är klart att jag önskar att alla bra människor ska stanna kvar på Tre. Men det vore superhäftigt om vi kan fostra framtidens stjärnor och talanger utanför företaget. Sedan är man också välkommen tillbaka, säger han till SvD Näringsliv.

Ny trend för rekrytering

Karriärexperten Charlotte Hågård har på senare år sett en framväxande trend att bygga en företagskultur.

– I dag måste man hitta duktiga medarbetare på marknaden och det är inte säkert att alla har en fullvärdig färdig gymnasieutbildning. Därför bjussar bolagen på att ge personalen en morot.

Hur kan en sådan morot se ut?

– Det måste vara något som folk är intresserade av. Vissa satsar mycket på att företaget ska ha sociala aktiviteter, att de ska skapa ett team eller att bjussa på gymkort eller andra fritidsaktiviteter. Tres kompetensutveckling tolkar jag som ett sätt att få unga personer att identifiera sig med företaget och bli involverade och engagerade.

I vilka andra branscher kan du se liknande initiativ?

– IT-branschen, med bolag som bland annat King, Google och Microsoft har gått väldigt mycket i bräschen med det här. De bygger en viss företagskultur där människorna skapar kreativa idéer i en kreativ miljö. Det gör de bland annat genom att ta hand om IT-specialisterna, bjuda dem på lunch eller ge dem möjlighet att slappna av med tv-spel och pingisbord.

Se mer här:

Cred & Källa: Kreativa lösningar när unga lockas till nya jobb


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *