Googles mamma ska öka Youtubes reklamintäkter

Låt oss stöka undan anekdoterna om Wojcicki först. Det var nämligen i hennes och makens garage i Silicon Valley som Sergej Brin och Larry Page startade Google. Hon blev den 16:e personen som anställdes i bolaget, ett högst osäkert jobb, men med förhoppningar om riklig belöning i framtiden.

– Jag har liksom varit Googles mamma, sa Susan Wojcicki till Fast Company i höstas.

Med det menade Wojcicki att det var hon som såg till att Google blev en familjevänlig arbetsgivare. Hon argumenterade för betald föräldraledighet i en debattartikel i Wall Street Journal i december. Självklart tänkte hon, som väntade sitt femte barn, ta ut de 18 veckor hon är berättigad till.

– Betald mödraledighet är bra för mödrar, familjer och näringslivet, avslutade Wojcicki.

Hon framhöll i artikeln att kvinnor återvänder till jobbet med nya tankar och idéer. Det kan behövas med tanke på de krav som nu ställs på henne och Youtube. Sajten har miljoner filmskapare och miljarder tittare och kan alltså betraktas som ett Hollywood i Silicon Valley – men med tilltagande förväntningar på ett ökat inkomstflöde från reklam.

Vid ett omtalat framträdande i en paneldebatt i San Francisco i höstas svarade Wojcicki ”kanske” på frågan om kabel-tv kommer att vara död inom tio år (linjär tv nämndes nog knappast).

Youtube har vuxit enormt på bara tio år och förmodas vara värt 40 miljarder dollar. Men bolaget genererar inte de reklamintäkter som moderföretaget helst vill ha, särskilt som intäkterna krymper i själva kärnverksamheten, alltså sökmotorn.

Men Susan Wojcicki har visat förr att hon kan leverera nya produkter. Hon deltog faktiskt i experimenterandet med Youtube när det fortfarande hette Google video.

En välkänd riskkapitalist i branschen ansåg nyligen i New York Times att Susan Wojcicki är mer en analytiker med öppet sinne än en visionär, och att det kan vara en tillgång i snabbföränderlig och konkurrensutsatt medievärld.

Själv sa Wojcicki att man tittar på prenumererade tjänster, som den nyligen lanserade musiktjänsten Music key – utan reklam.

Fast medieexperter är mer intresserade av det faktum att Youtube – med en totalt sett mycket större publik – bara har en bråkdel av reklamkakan jämfört med de gamla etablerade tv-bolagen.

Fortsätt läsa:

Cred & Källa: Googles mamma ska öka Youtubes reklamintäkter


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *