Dollarkursen orosmoln för Clas Ohlson

Starkare dollar sätter press på Clas Ohlsons marginaler. Trots bolagets övriga kvaliteter rekommenderar tidningen Aktiespararen att avvakta med köp.

Clas Ohlson. Foto: Janerik Henriksson/TT

Clas Ohlson är ett klassiskt svenskt detaljhandelsföretag grundat 1918. På senare år har det, enligt Anseendebarometern, befunnit sig bland topp tio av de mest ansedda företagen i Sverige.
I dag har Clas Ohlson butiker i Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Dubai och på internet. Totalt uppgick antalet till 196 stycken vid tredje kvartalets slut. Under räkenskapsåret 2015/16 kommer ytterligare 10–15 butiker att öppnas.

Den svenska marknaden stod för 45 procent av bolagets försäljning mellan februari 2014 och januari 2015. Den norska och finska marknaden stod samtidigt för 40 respektive 10 procent. Den totala försäljningen mätt i kronor uppgick till 7 217 miljoner, upp 7,8 procent jämfört med samma period för ett år sedan. Bruttomarginalen var samtidigt 42,9 procent, medan rörelsemarginalen landade på 8,1 procent. Det var 0,4 procentenheters högre bruttomarginal och 0,2 procentenheters högre rörelsemarginal än för ett år sedan.

I takt med att marknaderna i Sverige och Norge mognar, begränsas potentialen för nya butiker. Fokus kommer därför att allt mer riktas mot andra länder. Den finska marknaden, där detaljhandeln och konsumtionen varit svag på senare år, har på senare tid visat mer positiva signaler.

Under 2008 expanderade Clas Ohlson till Storbritannien, vilket i efterhand visade sig vara fel tidpunkt. Konsumtionen föll ihop och det dröjde till 2013 innan konsumenternas tilltro var tillbaka på tidigare nivåer. I dag har trenden vänt åt det positiva hållet och britternas varumärkeskännedom om Clas Ohlson har dessutom ökat från 15 till nära 40 procent under bara några års. Framöver kommer bolaget att öppna ett par mindre butiker i Londonområdet.

Clas Ohlson har även en spännande expansion till Tyskland framför sig. Trots tuff konkurrens är potentialen stor, men en eventuell framgång kommer ta tid. Totalt ska 1–2 fysiska butiker och e-handel öppnas under året. Butikerna ska öppnas i de norra delarna av landet och distributionscentralen i Insjön kommer stå för varuförsörjningen.

Även om framtiden är svår att sia om ser den tyska konsumentmarknaden stark ut. Rekordlåg arbetslöshet och nyligen införda minimilöner kan fortsätta att driva konsumtionen.

Under de kommande åren kommer bolaget även stegvis implementera ett nytt affärssystem som vi tror kan effektivisera verksamheten och successivt påverka rörelsemarginalen positivt.

Lönsamhetsmässigt ligger dock effekten av den starkare dollarn närmare i tiden. Stora delar av inköpen sker i dollar, vilket riskerar att påverka bruttomarginalen negativt. Samtidigt kan bolaget arbeta med prishöjningar för att motverka denna effekt. En starkare dollar brukar förr eller senare påverka hela branschen, vilket möjliggör detta. Det oklara är när prishöjningarna sker.

Ytterligare en faktor som delvis kan motverka en starkare dollar är en mer gynnsam försäljningsmix. Egna varumärken stod för runt 20 procent av försäljningen 2010. Nu har de passerat 25 procent. Vi anser att ytterligare potential finns, även om det mesta är gjort.

Under 2013/14 var bolagets bruttomarginal 42,6 procent. Under innevarande räkenskapsår väntas den stiga till 42,7 procent, men på grund av den starkare dollarn prognostiserar vi att den sjunker till 42,4 procent under nästa.

Med en tillväxt om 5 procent väntas försäljningen bli 7 677 miljoner kronor kommande räkenskapsår. Rörelsemarginalen väntas samtidigt sjunka 0,2 procentenheter och landa på 7,8 procent. Dessa siffror leder till ett prognostiserat rörelseresultat om 599 miljoner kronor, en vinst per aktie om 7,35 kronor och en direktavkastning på 4 procent.

Prognoserna för kommande räkenskapsår betyder att p/e-talet uppgår till 20,8 och att rörelsen värderas till 14,5 gånger rörelseresultatet. Aktien är med andra ord inte billig. Adderas osäkerheten kring den starkare dollarn blir det vanskligt att rekommendera köp.
Aktiespararens syn skulle bli mer positiv om bolaget framöver nämner att de ser prishöjningar i branschen. Men utifrån vad vi vet i dag blir rekommendationen att avvakta. Riktkursen sätts till 145 kronor på ett års sikt.

Publiceringen sker i samarbete med tidningen Aktiespararen där Johan Rosenqvist är analytiker.

Fakta

Företaget
Clas Ohlson är en svensk detaljhandelskedja med ett marknadsvärde på nära 9 miljarder kronor. Räkenskapsåret 2013/14 uppgick bolagets försäljning till 6,8 miljarder.
Ledning
Vd Klas Balkow äger 26 000 aktier till ett värde om cirka 4 miljoner kronor.

Nyckeltal

2013/14 2014/15P 2015/16P
Omsättning 6 808 7 312 7 677
Rörelseresultat 531 584 599
Rörelsemarginal, % 7,8 8,0 7,8
Vinst per aktie, kr 6,41 7,14 7,35
P/E, kurs 153 23,9 21,4 20,8
Miljoner kronor om inget annat anges.

Läs mer här:

Cred & Källa: Dollarkursen orosmoln för Clas Ohlson


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *