Då skulle män vara pappalediga – och föredömen


De senaste 50 åren har förstås diverse nya grepp tagits, men det är samtidigt svårt att skapa något helt nytt som under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

– Mycket av det tillvägagångssätt som de använde i annonser för 100 år dyker upp igen – även om det är på nya modernare sätt hela tiden, säger Jenny Stendahl.

Tidningsannonserna har blivit mer stilrena och förstås med snygga färgbilder. Från 1970-talet finns flera exempel på hur reklamen vänder sig till barn och att lättklädda kvinnor ska locka till köpa av produkter – se annonserna här ovan.

Sedan blir det tydligt att samhällets syn på jämställdhet förändras. Nu ska även männen kunna vara pappalediga och dessutom vara föredömen och inte dricka alkohol. Här Hoa-Hoa Dahlgren för Försäkringskassan och Ronnie Hellström för Systembolaget:

– Det har sedan en lång tid tillbaka nu handlat om livsstil. Vem vill jag vara? Allra helst ska det räcka med en idol som Zlatan och bara ett varumärke. Så enkelt som möjligt men att det ändå når fram, säger Jenny Stendahl.

Här två profiler som användes på 1970- och 1980-talet för att göra reklam för serietidningar: Hoa-Hoa Dahlgren (igen) för Stålmannen och Björn Borg för Buster:

Fortsätt att läsa här:

Cred & Källa: Då skulle män vara pappalediga – och föredömen