Catherine undervisar om ordens makt och kraft


Hon återkommer till det viktiga i att vara närvarande, texter som ska leva och skådespelare som måste äga orden.
– I undervisningen börjar vi ofta med att plocka ut ett ord i taget. Man utgår från sina sinnen och skapar en egen bild, doft, smak eller känsla av ordet eller metaforen i texten. På det viset placeras orden i kroppen och blir mer levande för eleven, förklarar Catherine.
Shakespeare är en favorit och hans sonetter har en central plats i undervisningen.
– De är fortfarande så moderna och levande. Texten innehåller så mycket hemligheter, ju mer man håller på och arbetar med sonetterna desto mer upptäcker man.

Bild: Jan Larsson

För allmänheten är hon kanske främst känd från tv-serien Tre Kronor, där hon medverkade i flera säsonger som polisen Lena.
– För mig känns det som så långt bak i tiden. Samtidigt är naturligtvis den perioden en erfarenhet som jag använder mig av i dag, även om jag inte jobbar så mycket med skådespeleri längre.
Catherine föddes i Malmö, där hon också gick på teaterhögskolan. Ett tidigt intresse var klassisk balett och artisten Barbra Streisand, som blev en förebild.
– Barbra var min idol. Hon sjöng och dansade och gjorde saker som jag själv ville göra. Dessutom uppfattade jag henne som en stark och självständig kvinna. På 1960-talet fanns det inte så många kvinnliga förebilder att välja på. Med det sagt vill jag inte förminska Streisand, bara att tiden var annorlunda.

För några år sedan satsade hon ett tag på sångkarriären, medverkade i musikaler som ZVEA- sånger från ett annat sekel. En minimusikal, där Catherine gestaltade legender som Zarah Leander, Ulla Billquist med flera.
– Det var något av det roligaste och mest meningsfulla jag gjort på scen. Vi spelade på riksteatern och hade också med den på lunchteatern här i Göteborg. Det var ihop med den musikalen som mitt röstintresse blev större. Jag pratade oavbrutet i två timmar, gestaltade tolv roller och sjöng 30 sånger, där jag skulle imitera olika sångerskor i olika genrer. Vilket var väldigt utmanande och lärorikt för mina stämband, skrattar Catherine.
Med tiden blev hon alltmer intresserad av rösten och hur man kunde arbeta med uttrycket i den. En nyfikenhet som ledde fram till att hon så småningom utbildade sig till logonom.
– Jag hade dessutom hållit på med teatern i 35 år och kände också att det var dags att göra något nytt i livet.

Bild: Jan Larsson

Catherine menar att hon fortfarande är ung i det nya yrket och att det därför är så inspirerande.
– Jag började studera till logonom för sju år sedan. Som pedagog lär jag mig själv nya saker hela tiden och det är det jag tycker är så utvecklande och spännande med det här arbetet.
Hösten 2017 och under vårterminen nästa år arbetar hon som pedagog på Balettakademien i Göteborg. Catherine undervisar elever i scenframställning, där hon nischar in sig på den språkliga gestaltningen.
– Förutom tekniska röst- och talövningar får studenterna undersöka och arbeta med gestaltning av röstens och språkets uttrycksmöjligheter. Med sonetterna som utgångspunkt arbetar vi med andningen i texten och att ”äga orden” för att förstå dem, inte bara intellektuellt utan även fysiskt och emotionellt. Mycket handlar om avspänning, att hitta en teknik som sitter i ryggmärgen och att man får en slitstark, dynamisk röst med tydlig artikulation.

Hon återkommer ofta till Göteborg, där hon också har arbetat på Göteborgsoperan med musikalerna Rocky Horror Picture Show och My Fair Lady. Utöver arbetet på Balettakademien undervisar Catherine även på Operahögskolan och Stockholms Musikpedagogiska Institut.  
Hon jämför skådespelaryrket med det hon gör idag och menar att det är en annan slags utmaning.
– Man får flytta fokus utanför sig själv och lägga över det på någon annan. Jag älskar att undervisa och uppleva just det där. Att försöka förstå var och ens olika behov och förhoppningsvis inspirera dem till att utmana sig själva och våga lita på sitt personliga uttryck. Det är ett väldigt kreativt och inspirerande arbete.

Se artikeln här:


Källa: Catherine undervisar om ordens makt och kraft