Bubbelsuget fortsätter öka

Totalt sålde Systembolaget 7,2 miljoner liter mousserande viner under 2010. Det är en fördubbling sedan 2001. Foto: Scanpix

Att tiderna är tuffa har inte satt stopp för svenskarnas sug efter bubblande drycker, tvärtom. Under 2011 passerade Sverige Nederländerna som världens tionde största importör av champagne.

Fakta

Världens största importländer av champagne

Storbritannien 35 488 401

USA 16 934 242

Tyskland 13 076 153

Belgien 8 806 008

Italien 7 183 113

Japan 7 464 935

Schweiz 5 442 295

Spanien 3 689 307

Australien 3 687 140

Nederländerna 2 474 876

Sverige 2 271 714

(Flaskor sålda under 2010, källa: CVIC)

Systembolagets mest sålda bubbel

Chapel Hill Sparkling Chardonnay 1 065 917 L

Asti Cinzano 376 842 L

Prosecco la Robínía Extra Dry 338 056 L

Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut 310 940 L

Törley Gála Sec 282 966 L

Freixenet Cordon Negro Brut 279 313

Källa: Systembolaget

Systembolagets mest sålda champagner

Moët & Chandon Brut Impérial 109 650 L

André Clouet Grande Réserve 105 420 L

Pol Roger Brut Réserve 76 519 L

Jeanmaire Brut 68 649 L

Bollinger Special Cuvée Brut 66 907 L

Källa: Systembolaget

Knappast ett bubbelland

Det svenska vinutbudet är av förklarliga skäl knapphändigt, så också av mousserande viner. I dagsläget saluför Systembolaget fem produkter i kategorin. Kullahalvöns Regent (70248) från Kullahalvöns Vingård, Kronovalls Vinslott Tirage (77025) och Wild Strawberry Sparkling (12085) från Åkessons, Amadeus (7791) från Kiviks Musteri och Sav Sparkling (7788) från Björksavsprodukter i Åre.

De senaste åren har bjudit på en hel del obehagliga överraskningar. Skuldkris, börssvaj och en bostadsmarknad som visar på tydliga pyseffekter har dock inte minskat svenskarnas sug efter att skåla i bubblande drycker. På Systembolaget är champagne och mousserande viner en av de försäljningskategorier som ökar mest.

– Svenskarnas intresse för mousserande viner tog fart i samband med millennieskiftet, sedan dess har det bara fortsatt öka, säger Systembolagets informationschef Lennart Agén.

Totalt sålde Systembolaget 7,2 miljoner liter mousserande viner under 2010. Det är en fördubbling sedan 2001. Ungefär en tredjedel av årskonsumtionen brukar säljas i december. Ännu mer har försäljningen av äkta champagne ökat, nämligen med 145 procent sedan 2001, till drygt 1 miljon liter 2010. Och trenden ser inte ut att stanna av.

Enligt den franska branschorganisationen Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CVIC) importerade Sverige under den första halvan av 2011 hela 906 568 flaskor champagne, en ökning med nära 5 procent jämfört med föregående år, och passerade därmed Nederländerna som världens tionde största importör från det franska vindistriktet.

Champagnens roll som lyxmarkör har inte avskräckt svenskarna. I samband med finanskrisens uppblossande 2008 vek konsumtionen i många länder, och ett flertal av de mindre franska odlarna gick på knä. Men de svenska konsumenterna stod emot och var, tillsammans med Kina och Japan, det land där försäljningen påverkades minst.

– Den försäljningsminskning som märktes på många marknader under de här åren är fullständigt logiskt. Champagne har alltid varit en ekonomisk barometer och när det går dåligt är det många som inte vill associera sig med något som upplevs som en lyxprodukt, säger champagneexperten Richard Juhlin.

Att intresset för champagne är så stort just i Sverige tror han beror dels på att de svenska konsumenterna faktiskt har den ekonomiska möjligheten att frossa i de dyra bubblorna, men också att den snobbstämpel som länge funnits på champagnen nu börjat tvättas bort.

– Det finns en uppsjö med olika stilar, och prisnivåerna är ganska överkomliga. Vid 1900-talets början motsvarade priset på en flaska champagne en arbetares årslön. Idag kan priset motsvara ett par arbetstimmar, säger Richard Juhlin.

Den dyraste produkten i Systembolagets champagnesortiment är sexlitersflaskan Armand de Brignac Brut Gold, som kostar 49851 kronor, billigast är miniflaskan Heidsieck & Co Monopole på 200 ml.

Men Champagnen är inte det enda bubblande vinet köparna fått upp ögonen för. Den spanska cavan är en storsäljare. Likaså den italienska proseccon och billigt bubbel från Ungern. Systembolagets totala försäljning av mousserande viner har ökat med 105 procent sedan 2001 och uppgick till 7,2 miljoner liter under 2010.

Den ökande efterfrågan har fått fler och fler vinproducenter att lägga till ett eller fler mousserande viner i sina sortiment. På senare år har även många regioner i den nya världen (i vinsammanhang alla odlingsregioner utanför de traditionella europeiska) börjat producera sitt eget bubbel.

Enligt Lennart Agén är såväl USA, Australien och Sydamerika på frammarsch som bubbelproducenter.

Läs mer här:

Bubbelsuget fortsätter öka


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *