Black Friday-köpfesten redan igång i USA

Halva priset inför julen på pappershandeln Papyrus, Union Square, New York. Foto: Erik Bergin

NEW YORK En skylt står placerad redan nedanför rulltrappan upp till en Best Buy-butik på Manhattan, New York, och annonserar att ”Här börjar kön på Black Friday”. Då är det ändå bara tisdag när SvD Näringsliv besöker butiken och flera dygn återstår till denna konsumtionens främsta högtid på året, då kreditkort maxas ut och amerikaner köar mitt i natten för platt-tv, surfplattor och luftfuktare.

Julhandlande amerikaner väntas shoppa för en bit över 600 miljarder dollar kommande helg, några procent mer än förra årets investering i tv-spel och mobiltelefoner. Som SvD Näringsliv rapporterade för ett år sedan så inleds julhandeln i USA redan under sensommaren och den tidiga hösten.

En 40-tums platt-tv nedsatt med 110 dollar på Best Buy i tisdags. Foto: Erik Bergin

Enligt Google Trends, som mäter intresset på olika håll i världen för specifika sökord, är Black Friday-fenomenet främst amerikanskt. I USA fick söktermen ”black friday” indexvärdet 100 i veckan. Tvåa kom Rumänien med 79, därefter Puerto Rico, Kanada och Storbritannien på mellan 29 och 48. Varför rumänerna har ett så relativt högt intresse för att googla om detaljhandelskonsumtion inför julen får en annan artikel reda ut, men varför amerikaner gör det är bortom allt tvivel: Black Friday är en vetenskap i USA.

Varje nyhetssajt, tv-kanal och lokaltidning bullar upp med artiklar om bästa shoppingtipsen, hur du planerar din handelsdag, fem bästa teknikprylarna att fynda och hur du på bästa sätt navigerar mellan varuhusens avdelningar för att hinna handla flest grejor på kortast möjliga tid – och glöm inte grönsaksdisken, för där ska det ryktesvis finnas extra billiga laptops till salu.

Halva priset erbjuds på Express inför julhandeln. Foto: Erik Bergin

Till exempel:

ABC News: 4 teknikprylar för att göra mesta möjliga av shoppingdagen

Nerdwallet: Bästa Walmart-klippen på surfplattor 2015

The Deal Guy: 67 procent rabatt på bästa köksknivarna

Och så där håller det på. Den som inte vill förnedra sig genom att köa tidigt på fredagsmorgonen innan varuhus och affärer öppnar shoppar lämpligtvis loss på nätet, där undersökningar visar att de bästa priserna ofta ändå finns.

En hylla skor slumpas bort inne på Manhattan Mall. Foto: Erik Bergin

Alternativet är att gå ut och handla dagarna före Black Friday. SvD Näringsliv tog en runda bland Manhattans butiker på tisdagen och kunde observera en rad erbjudanden på mellan 30 och 60 procent i skobutiker, klädaffärer och elektronikkedjor.

Ett nyckelbegrepp för att förstå Black Friday-hysterin är ”doorbuster”, varor som är så billiga att kunder sparkar in dörrarna till varuhusen för att lägga vantarna på dem. Ofta erbjuds ett begränsat urval ”doorbuster”-varor tidigt på morgonen, eller så släpps vissa varor varje timme under Black Friday.

Men i år skippar Walmart ”doorbusters” helt och hållet, rapporterar USA Today, och släpper istället alla sina rea-varor samtidigt på nätet och i butikerna i syfte att förenkla köpfesten, som ofta börjar redan sent på Thanksgiving (torsdagen före Black Friday).

Flera kedjor går ännu längre och håller helt sonika stängt över Thanksgiving-helgen, i vad som de senaste åren utvecklats till en anti-shoppingtrend i USA. Till dem hör frilufts- och sportkedjan Rei, Nordstrom, Marshalls och Costo.

– Jag tycker det är en bra idé. Thanksgiving ska spenderas med familjen, säger shopparen David Wicker till radiostationen WRAL i North Carolina.

Tokrea på madrasser hos Sleepy’s. Foto: Erik Bergin

Det finns goda skäl att avstå shoppinghysterin. 2008 trampades en Walmartanställd till döds när en ilsken folkmassa på över 2000 pressade in glasdörrarna till varuhuset i Valley Stream, New York, och överrumplade personalen i jakt på låga priser.

Arkansas, Tennessee och Alabama är annars de tre delstater med våldsammast historia när det kommer till julhandel, enligt en undersökning av fastighetssajten Estately.

Inte konstigt då kanske att Cyber Monday – måndagen efter Black Friday – vinner terräng. Bara 44 procent av de som ingått i en undersökning av redovisningsfirman Deloitte planerar att handla i en affär på årets Black Friday, ned från 63 procent 2012, enligt undersökningen. Och 59 procent planerar att köpa julklappar på nätet under årets Thanksgiving-helg, upp från 52 procent 2014.

Läs mer här:

Cred & Källa: Black Friday-köpfesten redan igång i USA


Publicerat

i

,

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *