Biltest: Kaxig och prisvärd familjebuss

Efter åtta år ersattes i höstas Ford S-Max av en helt ny generation som inte längre har något gemensamt med den tidigare kusinen från Volvo. Inte ens fyrhjulsdrivningen från Haldex som nu är ersatt av en egenutvecklad teknik. Foto: Rolf Gildenlöw

Den här biltypen borde annars vara det klockrena alternativet för den som av gammal vana väljer en kombi för att få med sig grejor till sommartorpet och packning till fjällsemestern. Familjebussen, förlåt saven – smaka på det ordet – är ju med den tredje stolsraden nedfälld rymligare än en vanlig kombi och med även andra stolsraden fälld stor som en skåpbil. Men den tar oftast inte större plats än kombibilen. Dagens testbil, helt nya Ford S-Max, är till och med några centimeter kortare än syskonet Ford Mondeo kombi.

Lagom till den svenska vintern anlände nya S-Max med fyrhjulsdrivning. Efter skilsmässan från Volvo valde Ford att utveckla ett eget fyrhjulsdrivningssystem i stället för den Haldex-baserade teknik som tidigare användes.

Med nya S-max debuterar också Fords adaptiva styrning i Europa. Systemet ger bättre respons på förarens rattrörelser, hävdar Ford. Själv upplever jag snarare styrningen som lite bångstyrig.

Bortsett från att du sitter högre och att stolarna där bak kan fällas känns interiören igen från Mondeo. Du åker tyst och komfortabelt – i framsätena. Mindre bra i baksätet medan tredje stolsraden bara duger till småväxta.

I nya S-Max används kamera, radar och ultraljud för att ge en säkrare körning.

Testbilen drivs av Fords uppgraderade 2,0-litersdiesel på 180 hästkrafter, som kan fås med 120 alternativt 150 hästkrafter.

För den som föredrar bensin i tanken finns Fords rosade 1,5-litersmotor på 160 hästkrafter och en 2,0-liters Ecoboost-motor som ger 240 hästkrafter. En S-Max med samma drivlina och utrustning kostar cirka 27 000 kronor mer än en Mondeo kombi. Det är ändå ett vettigt alternativ.

Specifikationer | Ford S-Max 2,0 TDCi AWD

Grundpris: 356  700 kronor.
Förbrukning: 5,8 l/100 km.
Motor: 2,0-liters dieselmotor, 4 cylindrar.
Koldioxidutsläpp: 149 gram/km.
Kraftöverföring: 6-stegad automat (Power shift), fyrhjulsdriven.
Effekt: 180 hk vid 3  500 varv/min.
Max vridmoment: 400 Nm vid 2  000 varv/min.
Tjänstevikt: 1  849 kg.
Längd/bredd/höjd (i meter): 4,83/1,92/1,68 .
0–100 km/h: 10,5 sek.
Toppfart: 206 km/h.
Trafikskatt: 3  084 kronor.

2,0-litersdieseln har uppgraderats och ger 180 hästkrafter. Foto: Rolf Gildenlöw

Motor/växellåda


Betyg: 4 av 6

Uppgraderad frontmonterad dieselmotor på 2,0 liter, överladdad med turbo. Mäktigt vridmoment redan från låga varv. Automatisk dubbelkopplingsväxellåda med sex steg är standard.

Ekonomi/miljö


Betyg: 3 av 6

På 110:e plats på förra årets försäljningslista, vilket främst förklaras av att modellen inte når tjänstebilsköparna. Mer eftertraktad som familjebil i begagnatledet, vilket sannolikt påverkar andrahandsvärdet. Utsläpp högt över miljöbilsgränsen.

Köregenskaper


Betyg: 4 av 6

Bra köregenskaper med tanke på biltypen. Reaktionssnabb fyrhjulsdrivning. Det tar ett tag att vänja sig vid den adaptiva styrningen. Effektiv ljudisolering höjer kvalitetskänslan.

Säkerhet


Betyg: 3 av 6

Nya Ford S-max testades av Euro NCAP i augusti i fjol och fick då fem stjärnor. En av de få anmärkningar som noterades var att de bakre nackstöden gav ett dåligt skydd mot whiplashskador. Adaptiv farthållare kostar 9  500 kronor extra.

Helhet


Betyg: 4 av 6

Generösa utrymmen, hög komfort och säkerhet, men för att få med alla aktiva säkerhetssystem måste du välja dyraste versionen. Efter skilsmässan från Volvo kan man konstatera att svenskarna lyckats bättre med sin 2,0-litersdiesel när det gäller förbrukning och utsläpp.

Fortsätt att läsa här:

Cred & Källa: Biltest: Kaxig och prisvärd familjebuss


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *