Andersson: Kan bara bli bättre

Foto: Tony Gutierrez / TT / NTB Scanpix

2017 gav F1 ett lyft. Häftigare bilar, fantastiska dueller och en kamp mellan flera förare.

Nu väntar 2018 med tyngre bilar och ett skydd över cockpit.
Det kan låta trist.

Men jag är övertygad om att det blir ännu bättre.

När vi summerar F1 2017 finns det många positiva saker, det var en säsong med fem olika segrare, en säsong där både Ferrari och Red Bull kunde utmana Mercedes och en säsong där de nya bilarna gav oss flera härliga fajter. Bortsett från finalen i Abu Dhabi var det också bra racing, men jag tror att nästa säsong blir ännu bättre.
Detta trots att cockpitskyddet halo både gör bilarna både fulare och tyngre.

Anledningen till det är kampen om den femte VM-titeln. Två förare går in i nästa säsong med fyra VM-titlar var, Lewis Hamilton och Sebastian Vettel.

Två rejäla tjurskallar

Den 30-årige tysken brinner för att vinna sin första VM-titel med Ferrari och för att starta en liknande era som hans idol Michael Schumacher gjorde under inledningen av 2000-talet.

Den 32-årige britten brinner för segrarna. Han vill vara bäst. Han vill vara den enda föraren i fältet som har fem VM-titlar och han vill bli först av dagens förare att tangera Juan Manuel Fangios fem VM-titlar. Det rekordet har bara en F1-mästare slagit, Michael Schumacher år 2003.

Hamilton och Vettel är två fantastiska idrottsmän med två rejäla tjurskallar. Deras stora egon kommer att ge oss en magnifik kamp över 21 tävlingshelger.

När vi dessutom lägger till ingredienser som Red Bulls 20-åring Max Verstappen, Daniel Ricciardo som kör för ett nytt kontrakt, Kimi Räikkönen som jagar nya segrar, Valtteri Bottas som vill förlänga med Mercedes och Fernando Alonso som blivit av med den frustrerande motorn från Honda kan det bara sluta på ett sätt.
Med succé.

▪▪▪

Foto: Toru Takahashi / TT / NTB Scanpix

Vad händer med Marcus Ericsson?

Det är en intressant fråga som inte har något svar. Sauber har skrivit ett motoravtal med Ferrari till 2018. Då får man nya motorer och inte fjolårets som i år. Ferrari vill att den motorn ska gå under namnet Alfa Romeo för att kunna ge det bilmärket extra reklam. Teamet vill också binda Sauber närmare sig och satsa på de båda två juniorförarna, Charle Leclerc och Antonio Giovanazzi, för att kunna testa vem som är bäst lämpad att ersätta Kimi Räikkönen 2019.

Testförarplats för Ericsson?

Sauber ägs å andra sidan av finansbolaget Longbow Finance, ett företag med flera svenska investerare som stöttat Ericsson med extremt många miljoner. De vill naturligtvis att Ericsson ska köra F1.

Nu handlar det om förhandlingar, samtal på flera nivåer och i olika riktningar. Vad händer hos Williams efter Robert Kubicas test? Kan Sauber tänka sig en lösning med tre förare som delar på två platser? Om båda Ferraris förare får chansen, vilka möjligheter finns då för Ericsson? Kan han få en testförarplats hos Ferrari?

Just nu finns det mängder av frågor, men inga svar.

Jag är bara säker på en enda sak.

Att 2018 blir en storslagen säsong – och den startar om 17 veckor.

Årets förare: Lewis Hamilton

Sex segrar på de första sju loppen efter sommarlovet gav honom hans fjärde VM-titel. Ingen annan förare har visat upp den raceintelligensen, den beslutsamheten och det fokus som Hamilton har gjort. Han vann titeln mycket välförtjänt.

Årets överraskning: Robert Kubica

Polacken lämnade F1 sedan han skadat sig väldigt svårt i en rallyolycka 2011, men under sommaren 2017 fick han chansen att testa för Renault. Hans tider imponerade och han körde även det officiella testet i augusti. I dag och i morgon testar han för Williams. Om hans skadade hand håller och hans tider är tillräckligt bra gör Robert Kubica F1-comeback 2018.

Årets återkomst: Max Verstappen

Efter sommarlovet var Red Bull en och en halv sekund snabbare per varv och Verstappen imponerade med sina 100 poäng på de avslutande sex loppen. Hamilton tog lika många, Bottas 93 och Vettel 82. Enigt flera experter är han framtidens stora F1-dominant.

Årets nolla: Marcus Ericsson

Svensken var besviken efter VM-finalen. Han hade stora förhoppningar inför säsongen och han har gjort ett par riktigt bra racehelger, men han har inte tagit någon VM-poäng. Han är den ende föraren som kört samtliga lopp utan att ta en poäng. Det är andra året i rad han nollar, han har ingen förarplats till nästa år och får han chansen en säsong till så måste han plocka poäng.

Årets miss: Ferrari

Vettel och hans team hade ledningen i VM men en onödig kollision i Singapore och ett tändstift för 560 kronor kostade dem titeln. Små missar, men de kostade 50 poäng och det har ingen förare råd med i kampen om mästerskapet.

Årets omkörning: Sebastian Vettel, Spaniens GP

Att köra om en Mercedes är inte enkelt, framförallt inte i Barcelona. Men i Spanien fick Vettel det att se väldigt enkelt ut när han satsade allt, tog hjälp av gräset och klämde sig förbi Valtteri Bottas.

Årets gnällspik: Fernando Alonso

Han gnällde och skällde över motorn från Honda så till den milda grad att McLaren till slut bröt avtalet. Till nästa år kör det brittiska teamet med motorer från Renault, medan Red Bulls systerteam Toro Rosso tar över Honda. Möjligen för att testa om Honda framöver kan vara en samarbetspartner för Red Bull. Det österrikiska teamet är allt annat än nöjt med de motorer man får från Renault.

Årets smäll: Knocken i Singapore

Tre förare gav allt i starten. Ferraris Sebastian Vette satsade hårt mor första kurvan och samtidigt stack hans kollega Kimi Räikkönen som en spjut från tredje startposition. Finländaren ville köra om Red Bulls Max Verstappen på insidan – men tre bilar i bredd var för mycket. Ferraris båda bilar, samt McLarens Fernando Alonso bröt tävlingen efter den incidenten.

Årets kollision: Vettel och Stroll i Malaysia

Förarna hade gått i mål, de första texterna var lämnade – då krockade Sebastian Vettel, Ferrari och Williams Lance Stroll. På väg tillbaka i depån körde de in i varandra och Vettels bil skadades så illa att han fick skjuts med Saubers Pascal Wehrlein tillbaka. Årets snöpligaste kollision.

Årets race: Azerbajdzjans GP

Kulissen i Baku är fantastisk, men i år är det inte det vi minns från säsongens åttonde lopp. Sebastian Vettel rammade Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas kolliderade, det var ett antal incidenter, sju bilar bröt loppet, Daniel Ricciardo vann tävlingen och den stora överraskningen var tonåringen Lance Stroll som tog en pallplats åt Williams. Det var 90 minuter action.

Årets utropstecken: Esteban Ocon

Fransmannen som kör för Force India bröt ett lopp, Brasiliens GP. Annars körde han in på poängplats i samtliga lopp utom ett. Imponerande av en kille som aldrig tidigare kört en hel F1-säsong.

Årets citat: Kevin Magnussen

”Suck my balls, mate”. Det citatet från dansken till tysken Nico Hülkenberg framför tv-kamerorna efter Ungerns GP gav Magnussen fler rubriker än hans prestationer på banan.

Se artikeln här:


Källa: Andersson: Kan bara bli bättre


Publicerat

i

,

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *